Vy stuper på omdømmemåling etter navnebyttet

Togselskapet Vy bruker 280 millioner kroner på utviklingen av det nye navnet, men det tidligere NSB stuper på en fersk omdømmeundersøkelse.

STUPER: Tidligere NSB, nå Vy, har ikke blitt mer populære etter navneskiftet, viser ny måling. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
STUPER: Tidligere NSB, nå Vy, har ikke blitt mer populære etter navneskiftet, viser ny måling. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Gjennom de 12 åra i BrandIndex har vi ikke sett maken til dropp som følge av dette. Vi tenker at dette er tidenes omdømmefall basert på et navneskifte, sier analysesjef Per Ståle Ekrol i YouGov til Kampanje.

Selskapet gjør løpende målinger og undersøkelser av over 250 merkevarer i Norge og deres omdømme blant det norske folk. Selv om NSB alltid har slitt på omdømmemålinger, faller Vy markant på alle parameterne – anbefaling, inntrykk, omdømme og tilfredshet.

- Vy har engasjert den menige nordmann, og det i negativ retning. Hardest går det ut over ambassadør-scoren «Recommend» (Anbefaling). Det å anbefale et merke, er én av de sterkeste lojalitetsparameterne, sier Ekrol.

Index-scoren som måler snittet av inntrykk, kvalitet, verdi for pengene, rykte som arbeidsgiver og anbefaling, faller fra 12,3 til 0,9. Både inntrykk og omdømme faller til negativ score, noe betyr at folk flest vil være flaue over å jobbe i Vy, samtidig som de har et dårlig inntrykk av selskapet, skriver Kampanje.

Hos Vy er man ikke overrasket, og trenden gjenspeiles i selskapets egen omdømmeundersøkelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer