Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Vy varsler togkaos i dag

Politisk streik mot EUs jernbanepakke. Stefan Heggelund (H) forstår ikke hvorfor.

FULL STOPP: - Tog underveis stopper på nærmeste stasjon og står stille fram til streiken avsluttes. Det vil oppstå forsinkelser og innstillinger i tiden før og etter streiken, melder Vy. Her fra en kaotisk situasjon for frustrerte reisende på Oslo S våren 2011. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
FULL STOPP: - Tog underveis stopper på nærmeste stasjon og står stille fram til streiken avsluttes. Det vil oppstå forsinkelser og innstillinger i tiden før og etter streiken, melder Vy. Her fra en kaotisk situasjon for frustrerte reisende på Oslo S våren 2011. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Torsdag stanser all togtrafikk fra klokka 12.00 til 14.00. Da går Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund til politisk streik, med støtte fra Fagforbundet, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Delta Jernbane.

Fagorganisasjonene mener at EUs fjerde jernbanepakke vil pålegge konkurranseutsetting og legge den norske jernbanen under EUs jernbanebyrå, noe som vil svekke sikkerheten og tilbudet til passasjerene.

Høyre: - Hvorfor streike?

Høyres stortingsrepresentant Stefan Heggelund sier til Dagbladet at han har problemer med å forstå hva fagorganisasjonene streiker mot.

- EUs jernbanepakke vil verken føre til dårligere sikkerhet eller dårligere arbeidsvilkår, men et bedre og mer miljøvennlig togtilbud i Europa, sier Stefan Heggelund.

Han poengterer at målet er å redusere utslippene i Europa betydelig.

- Samarbeidet om en felles jernbaneløsning kan bety raskere tog, flere avganger og rimeligere priser. Til dem som er urolige for at vi mister makt over egne togspor, og arbeidsvilkårene til dem som jobber med jernbane, vil jeg si: Vi skal fortsatt bestemme gjennom anbud hvem som skal kjøre tog i Norge og hva slags arbeidsvilkår de ansatte skal ha, sier Stefan Heggelund.

I strupen på SV

Høyres klimapolitiske talsperson angriper SV for partiets skepsis mot EUs jernbanepakke.

UENIGE: Full krangel på Stortinget mellom Lars Haltbrekken (SV) og Stefan Heggelund (H) om hva EUs fjerde jernbanepakke vil betyr for Norge. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
UENIGE: Full krangel på Stortinget mellom Lars Haltbrekken (SV) og Stefan Heggelund (H) om hva EUs fjerde jernbanepakke vil betyr for Norge. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet Vis mer

- SV mister all troverdighet når de samtidig sier at de vil ha mer miljøvennlige togreiser i Europa. For SV jobber nå mot det som er helt nødvendig for å få det til, nemlig et samarbeid på tvers av landegrensene. Det er nok et eksempel på at SVs klimaengasjement stopper ved den norske landegrensen, noe som er tragisk å se på, sier Stefan Heggelund.

- EUs jernbanepakker handler om å harmonisere jernbanen i Europa. Det innebærer ikke at du ikke kan bestemme over din egen jernbane, men at det skal bli lettere å reise sømløst mellom landene – for togselskapene og for passasjerene. Derfor sier regjeringen ja til denne jernbanepakken, opplyser han.

SV: - Høyres norgesrekord

Lars Haltbrekken, SVs miljøpolitiske talsperson, hevder at selv keiseren var godt påkledd sammenliknet med Stefan Heggelund.

- Heggelund og regjeringspartiene har nærmest norgesrekord i å ha gått imot forslag som kunne gitt norske togpassasjerer et klimavennlig alternativ til kontinentet, sier Haltbrekken.

TOGKAOS: Det var store forsinkelser på flere togavganger på Oslo S fredag ettermiddag. Video: Øystein Sæthre / Dagbladet Vis mer

Og ramser opp:

- Stefan Heggelund og Høyre har stemt ned forslag om å styrke jernbaneforbindelsen mellom Oslo og Stockholm, mellom Oslo og Göteborg, mot å sikre gjennomgående ekspresstog mellom Oslo og København med gode overgangsmuligheter til nattog videre i Europa og mot etablering av nattog mellom Oslo og Berlin.

Hegglund må komme seg ut av flyet, ned på bakken og inn på toget før han uttaler seg, sier Lars Haltbrekken.

Inviterer på togtur

SV-representanten inviterer Stefan Heggelund med på togreise i Europa.

- Da vil han se at det ikke er ulik sporbredde som er problemet. Det er et fåtall land som har en annen sporbredde. Finland, Latvia, Litauen og Estland har russisk sporbredde, fordi de handler mye med Russland. Men ut av Norge har verken sporbredden eller signalsystemene vært noe problem.

- Det å få lik sporbredde, samme signalsystem og mulighet for å kjøre togene på ulike strømsystem er viktig. Men norske tog kan i dag kjøre til våre naboland Sverige og Danmark uten problem, sier Lars Haltbrekken.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling