Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Wams nye hoggestabbe

Navn: Kari Lorentz-Larssen Alder: 40 Yrke: Konserndirektør

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Vit at når toget ikke kommer og slett ikke går, når vognene er for få og dine medpassasjerer for mange, når akslingen på Signaturtoget bryter sammen på Nelaug stasjon - kort sagt: Når hele landet knurrer og raser mot NSB, da er det Kari Lorentz-Larssen som er rette adressat for din aggresjon.
  • I går ble hun utnevnt til konserndirektør med ansvar for kommunikasjon og omdømme. Slår du opp i synonymordboka på omdømme, får du aktelse, anseelse, dømmekraft, fornuft, rykte og forstand. Alt dette er Karis ansvar. I stillingsbeskrivelsen står det at hun skal sikre at bedriftens ansatte til enhver tid er best mulig informert om endringsprosessene. Hun skal sørge for å ha et proaktivt og åpent forhold til media og sikre at NSB taler med en tunge. Hun skal også ha den direkte kontakten med kundene.
  • Vi vet ikke om et kriterium for jobben også var svart belte i karate. Det virker i hvert fall som det burde vært. Det hun har, er en bachelor-grad i business administration fra Denver og en mangslungen erfaring fra arbeidslivet. Den spenner fra Associated Press/Dow Jones via en prosjektlederjobb ved det amerikanske handelskammer i Tokyo til næringspolitisk rådgiver i LO, der hun seinere ble daglig leder for LO-Service.
  • Hun kom til NSB i 1996 og har blant annet vært direktør for salg/marked/informasjon i NSB Langdistanse. Mens Nita Kapoor, Cecilie Ditlev-Simonsen og Randi Flesland pakket snippeska og forlot jernbaneselskapet sammen med den oppsagte Osmund Ueland, valgte Kari Lorentz-Larssen å bli.
  • Hun har ikke bare ansvar for togene. Transport av personer med bil og buss utgjør en økende del av omsetningen. Konsernet NSB består, som de færreste vet, i dag av morselskapet NSB BA som igjen er delt i fem pluss tre heleide datterselskaper. Da Stortinget i 1996 vedtok at NSB ikke lenger skulle være en del av statsforvaltningen, opprettet man samtidig forvaltningsorganet Jernbaneverket. Dette har blant annet ansvaret for å bygge ut og vedlikeholde jernbanenettet.
  • Hvilke endringsprosesser de nesten 10 000 ansatte i NSB til enhver tid skal være best mulig informert om, skjønner vi ikke helt. Er det de som har vært, eller er det de som skal komme? Når Kari kommer tilbake fra ferie, får vi kanskje vite det.
  • Til daglig bor hun langt fra spor og tungtrafikk, på et idyllisk gårdsbruk i Sørkedalen sammen med mann og to barn.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media