Weiwei (53) satt i husarrest

Men Kinas Andy Warhol tok en søt hevn.

NAKEN-PROTEST: Under klærne vi dekker oss til med, er det en fryktløs kropp, mener Ai Weiwei. I motsetning til myndighetene har han ingenting å skjule, derfor kaster han klærne, sier han. Her poserer han sammen med Kinas mest kjente AIDS-aktivist. En kvinne som selv jobbet som prostituert for bedre å forstå deres situasjon. Foto: Ai Weiwei.
NAKEN-PROTEST: Under klærne vi dekker oss til med, er det en fryktløs kropp, mener Ai Weiwei. I motsetning til myndighetene har han ingenting å skjule, derfor kaster han klærne, sier han. Her poserer han sammen med Kinas mest kjente AIDS-aktivist. En kvinne som selv jobbet som prostituert for bedre å forstå deres situasjon. Foto: Ai Weiwei.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ai Weiwei (53) hadde planlagt en stor avskjedsfest. Han hadde sendt ut åpen invitasjon over Twitter, og bestilt 10 000 krabber til denne festlige, men ironiske gravølen.

Søndag skulle Ai markere at myndighetene har beordret ham om å forlate det nybygde atelieret til 1.1 millioner kinesiske yuan i Shanghai. Men fredag kveld, mindre enn 48 timer før den planlagte banketten, dukket sivilkledde politimenn opp i en varebil uten skilt.

- Det var veldig, veldig absurd, sier Ai til Dagbladet. 

Krabber til besvær Høflig, men bestemt ble det antydet at festen burde avlyses. Tusenvis hadde takket ja til invitasjonen, og det hele begynte å komme ut av kontroll følte myndighetene.  

Dessuten kunne krabbene Ai hadde bestilt tolkes som en skjult protest mot myndighetene. Ordet «elvekrabber» kan på kinesisk også høres ut som «harmonisere», et ord som hyppig brukes av Kommunistpartiet. 

Ai nektet å gi etter for presset. Dagen etter var politiet på døra igjen. Denne gangen var beskjeden utvetydig. 53-åringen var satt i husarrest i Beijing, og fikk ikke forlate leiligheten før søndag etter midnatt. 

Festen fortsatte - Jeg tror myndighetene hadde to målsettinger med husarresten. Den ene var å stoppe meg fra å delta. Den andre var å stoppe festen. Det klarte de ikke, sier en fornøyd kunstner.   Ai mener gravølen for atelieret hans var en liten milepæl for kineserne. Selv om det «bare» dukket opp 800, og ikke ti ganger som mange, som han hadde forventet.  

- Dette var første gangen den yngre generasjonen viste solidaritet og trosset myndighetene. De unge er stort sett bare vant til å hygge seg. Nå viste de at de ikke lar seg skremme. Tidligere ville de bare gitt etter for myndighetenes press. Denne gangen ikke bare utfordret de myndighetene, men de gjorde det med glede, sier Ai, som mener humor og kunst er det beste middelet til å kjempe mot myndighetene. 

Naken-protest Nå er imidlertid festen og husarresten over for Ai. 

- Politiet dro klokka 12 på natta, uten å gi noe videre beskjed. Så jeg gikk ut av døra, kikket meg rundt og ingenting skjedde, sier han.  

Men Ai sier han vil fortsette å protestere og utfordre myndighetene. Nakenbildene han og andre har twitret i det siste, er én måte å gjøre det på. 

- Vi bruker nakenbildene til å illustrere at under klærne vi dekker oss til med, er det en fryktløs kropp. Dette som motsats til myndighetene, som alltid prøver å dekke over og skjule. Vi gjemmer oss ikke.  

Aktivisten Ai Ai er blant annet kjent for å ha bistått de sveitsiske arkitektene Herzog and de Meuron med  utformingen av OL-anlegget Fugleredet. Et byggverk Weiwei senere har karakterisert som et «falskt smil».  

For to år siden ble han ifølge han selv overtalt av myndighetene til å bygge et storstilt atelier i Shanghai. Myndighetene ønsket at byen skulle få et kulturdistrikt. Da Ai for noen uker siden fikk beskjed om at han ikke lenger fikk bruke atelieret, forsto han raskt hva som lå bak, sier han.  

Han tror ikke på myndighetenes forklaring om at det skyldes at han ikke fulgte de rette søknadsprosedyrene under byggingen av atelieret.  

For i tillegg til å være kunstner, har Ai også brukt sin posisjon til å drive aktivisme og kritisere ettpartistaten.   I fjor ble han operert for hodeskader etter et sammenstøt med politiet i Sichuan-provinsen. Der deltok han i arbeidet med å skaffe oversikt over hvor mange som virkelig omkom under jordskjelvkatastrofen i mai 2008, der 87 000 er savnet eller omkommet.  

Utstilling i London For tida har mannen, som beskrives som Kinas Andy Warhol, en utstilling på Tate Moderen i London. Der viser han en installasjon av solsikkefrø. Foruten at solsikkefrø er vanlig som snacks i Kina, bærer det også en symbolsk betydning.   Under Kulturrevolusjonens propagandabilder ble Mao ofte framstilt som sola og kineserne som solsikker som vendte seg mot ham.