SJ tar til sommeren over Nordlandsbanen etter Vy (tidligere NSB) og sørger ifølge regjeringen for en besparelse på 5 milliarder kroner de neste ti åra. Vinnerbudet til SJ gir en besparelse på 80 prosent i forhold til prisen på å drifte Nordlandsbanen i dag.
Men i anbudet la ikke regjeringen inn krav om virksomhetsoverdragelse fra Vy til SJ for de 23 renholderne som i årevis har sørget for at togene er innbydende på den 726 km lange strekningen fra Trondheim til Bodø.
Sparken etter 40 år
Dermed fikk samtlige sparken på nyåret, seks måneder før SJ tar over.
- Dette er helt tragisk. Jeg synes det er merkelig at det er de lavtlønte det skal spares på i dag. Man skulle nesten tro det er vi lavtlønte som velter et firma økonomisk, sier leder Wenche Bye av Klargjøringpersonalets Fagforening.
Wenche Bye er 57 år og begynte å jobbe i daværende NSB for 40 år siden. Det har vært tøft å få sparken fra det hun var overbevist om var en trygg jobb i en statlig bedrift.
- Det handler om framtida, lønn og pensjon. Dette er kjempetøft for folk. Det er helt uholdbart at de har lov til å gjøre noe sånt, sier Bye, som reagerer sterkt på at ikke regjeringen la inn en klausul om at anbudsvinneren måtte ta over de renholdsansatte.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger