Coronaviruset:

WHO: Mulige tegn på større utbrudd i 2019

En ekspertgruppe fra WHO har den siste tida undersøkt opphavet til coronaviruset i episenteret Wuhan. Nå forteller gruppas leder, Ben Embarek, at de ser mulige tegn på en mer omfattende spredning av viruset i desember 2019.

WUHAN: WHO-eksperter befinner seg i episenteret Wuhan for å undersøke hvordan coronapandemien oppsto. Reporter: Madeleine Liereng. Video: AP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En ekspertgruppe fra Verdens helseorganisasjon (WHO) gjorde tidligere denne uka ferdig sine undersøkelser i Wuhan i Kina.

De har vært på plass i episenteret Wuhan for å undersøke opphavet til coronaviruset, og har blant annet fått innsikt i data fra de første registrerte coronatilfellene i storbyen.

- Vi kommer ikke til å finne den ultimate fulle forståelsen av opprinnelsen til dette viruset, men det vil være et viktig steg i riktig retning, har Peter Ben Embarek, som leder WHO-gruppen, tidligere sagt om Wuhan-turen.

- Et nytt funn

I et ferskt intervju med CNN sier Embarek at de nå har sett mulige tegn på at utbruddet av covid-19 i desember 2019, som regnes som måneden hvor viruset først ble påvist, kan ha vært mer omfattende enn de egentlig har trodd.

- Viruset sirkulerte mye i Wuhan i desember, noe som er et nytt funn, sier Embarek til kanalen.

Kinesiske myndigheter har gitt WHO tilgang til de 174 corona-smittede som de hentet ut helt i starten av utbruddet i desember 2019.

Nå tror imidlertid Embarek at nærmere 1000 personer kan ha blitt smittet av coronaviruset i desember 2019.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer