Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Widerøe-ekspert avviser kollisjonsteori

Dagfinn Danielsen sier han ikke fant skader på flyet som tydet på noen kollisjon utenfor Mehamn i 1982.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Widerøe-ekspert Dagfinn Danielsen (53) undersøkte vraket av Twin Otter-flyet som styrtet i havet sørøst for Gamvik 11. mars 1982. Han gjorde ingen funn som tydet på at flyet kolliderte forut for ulykken.

- Det ble ikke funnet tegn til at flyet ble truffet av et annet fly eller en flygende gjenstand forut for ulykken. Skadene i halepartiet tilsa ikke at et sammenstøt hadde skjedd, sa Danielsen da han tirsdag forklarte seg for den nye granskingskommisjonen etter Mehamn-ulykken.

Professor Torstein Fanneløp, som sitter i kommisjonen, sa han delte Danielsens refleksjoner, men la til at et fremmed jagerfly godt kunne ha forårsaket et havari uten fysisk å treffe Widerøe-flyet.

- Det ble ikke gjort funn som er forenlig med et slikt jetblast, eller kraftig turbulens for den saks skyld, sier Danielsen til NTB.

Han var sjef for ingeniørseksjonen i Widerøes Flyveselskap da ulykken skjedde, og deltok i både bergingsarbeidet og undersøkelsene av vraket etter at det var fraktet til Bodø.

Kristiansen understreker at han ikke har funnet noe svar på hva som kan ha forårsaket ulykken eller skadene på halepartiet. På spørsmål fra kommisjonsleder Gaute Gregusson stilte han seg ikke helt avvisende til at et britisk Harrier-fly kan ha avsatt naglemerkene som ble funnet på halepartiet. Men han lot det skinne igjennom at han holder en slik teori for å være svært usannsynlig.

(NTB)