Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Widerøe-maskin hadde problemer med bremsesystemet

Ambulanser, politi og brannvesen rykket ut til Værnes lufthavn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Vi har fått melding om en Widerøe-maskin som har problem med bremsesystemet, sa operasjonsleder Stig Fredriksen ved Nord-Trøndelag politidistrikt til adressa.no i 17.15-tida.

Alle nødetatene rykket ut til stedet og sto klare til å ta imot propellflyet. Det kom fra Sandefjord lufthavn Torp og er en Bombardier Dash 8-300-maskin med 40 passasjerer og et mannskap på 3.

- Tar ingen sjanser - Vi hadde indikasjon på at det var problemer hovedbremsesystemet. Derfor anmodet vi om sikkerhetsberedskap ved landing, sier Widerøes kommunikasjonssjef Richard Kongsteien til Dagbladet.

Han vet ikke om det virkelig var et problem med bremsesystemet, eller om for eksempel indikasjonslampa feilaktig hadde skrudd seg på.

- Men vi tar ingen sjanser, sier han.

Flyet skulle etter planen lande 17.20 på Værnes lufthavn.

- Flyet landet nettopp, uten problemer, sa Per Jarle Ingstad, sjef for lufthavnoperative tjenester ved Værnes, til Dagbladet rundt 17.30.
- Gode sjanser Ingstad opplyser at flyet hadde tekniske problemer, uten at han kan utdype dette nå.

- Den økte beredskapen var rutinemessig, sier han.

Widerøes kommunikasjonssjef Kongsteien forklarer at selv med hovedbremsesystemet ute av funksjon er det likevel gode sjanser for å lande trygt.

- En Dash 8-300 har tre bremsesystemer: hovedbremsesystemet, et mekanisk nødbremsesystem, samt motorbremsen (flyets propeller settes i revers, red.anm.). I tillegg er rullebanen på Værnes lang, sier han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media