25 METER FRA KATASTROFE: I 2010 var et Widerøe-fly kun 25 meter fra en katastrofal ulykke. Videoen viser en simulering av den alvorlige hendelsen ved hjelp av informasjon hentet fra flight-data recorderen. Video: Havarikommisjonen Vis mer Vis mer

Widerøe svarer: - Vi har allerede gjort endringer

Widerøe kommenterer 2010-hendelsen. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nesten fem år etter at et Widerøe-fly på få sekunder raste ned til 25 meter, kunne Havarikommisjonen endelig legge fram en rapport om hendelsen de beskriver som en «alvorlig luftfartshendelse».

Flyet, som var på vei fra Bodø til Svolvær, fikk problemer under innflyging i mørket. I løpet av 14 sekunder mistet det fart og høyde. Besetningen klarte å gjenvinne kontrollen av flyet, men ikke før flyet nådde 25 meter over terrenget.

Det ekstreme høydetapet skyltes et kraftig vindskjær fra en bygesky i området.

Havarikommisjonen kunne imidlertid ikke rapportere om åpenbar systemsvikt eller andre mangler som kunne hatt innvirkning på hendelsesforløpet eller årsaksforhold.

Fornøyd med konklusjonen

- Vi er veldig glade for konklusjonen i rapporten, forteller direktør for kommunikasjon og samfunnskontrakt i Widerøe, Silje Brandvoll, til Dagbladet.

I rapporten kommer det også fram at hendelsen er en viktig påminnelse om sårbarhet ved manøvrering lavt over terrenget, med sparsomme visuelle referanser i mørke og dårlig vær.

- Det som reddet denne situasjonen var at mannskapet sammen klarte å gjøre korrekte tiltak for å håndtere den. Det er viktig at piloter har god lokalkunnskap og trening utover det som er minimumskravet, spesielt med tanke på innflyging under vanskelige forhold, sa avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens Luftfartsavdeling til Dagbladet tidligere i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brandvoll forteller at Widerøe ikke har gått og ventet på rapporten for å gjøre sikkerhetstiltak. De har siden 2010 gjort flere endringer som skal sikre reisende ombord.

- Vi har blant annet investert mye i trening for pilotene. Vi har lenge hatt krav om trening som overgår minimumskravene. Vi stiller også krav til piloter om å ha langt flere timer i lufta bak seg enn det minstekravet for piloter er, før de kan begynne å fly for oss, sier Brandvoll.

Nye tiltak for Widerøe

Widerøe flyr i et såkalt arktisk kystklima som kan by på store utfordringer, samt at topografien i områder som Svolvær kan være ekstra krevende under dårlige værforhold.

Et av de nylige tiltakene er et program for å fokusere og bevisstgjøre en type sanseillusjoner som kan oppstå under gitte forhold. At sanseopplevelsene kan «lure» hjernen til å oppfatte en situasjon annerledes.

Havarikommisjonen fremmer ingen sikkerhetstilrådinger, men de kommer likevel med noen oppfordringer til flyselskapet. Blant annet å redusere restrisikoen på base-segmentet i Svolvær ytterligere, samt nyttiggjøre seg lærdom fra denne hendelsen i et bredere perspektiv.

- Vi vil gå gjennom rapporten, og selvsagt se på de forslagene til tiltak som kommer fram der, sier Brandvoll.

Hun påpeker også at værfenomenet som sørget for den dramatiske hendelsen forekommer svært sjeldent, men at pilotene deres er forberedt på at det kan skje.

- Faen nå dør vi

Havarikommisjonens undersøkelser startet i midten av 2015 etter at håndteringen av saken fikk massiv kritikk.

Det var avisa Nordlys som i fjor kunne avsløre at Widerøe i 2010 hadde innrapportert hendelsen som en «ikke alvorlig luftfartshendelse», og at både Luftfartstilsynet og Havarikommisjonen la denne beskrivelsen til grunn i prosessen.

Det viste seg i midlertid at ikke alle var enige i at dette ikke var en alvorlig hendelse. Widerøe hadde kun videreformidlet kapteinens rapport. Styrmannens rapport var av en helt annen karakter.

– Alt skjer veldig fort, og plutselig ser jeg det svarte havet og et rødt lys på en liten holme under oss. Da tenker jeg: Faen, nå dør vi, skrev styrmannen i rapporten, som avisa Nordlys fikk tilgang til i 2015.

Styrmannens rapport ble likevel ettersendt 2012. Likevel valgte Luftfartstilsynet og Havarikommisjonen å lukke undersøkelsen i 2013.

Etter oppfordringer om å fortsette undersøkelsene, samtidig som det kom ny tilleggsinformasjon, besluttet Havarikommisjonen å fortsette undersøkelsene i 2015.

Widerøe har også tidligere beklaget systemsvikten som gjorde at Luftfarstilsynet og Havarikommisjonen ikke fikk tilsendt styrmannens versjon.