Flyr høyt:  XXL vokser mest av verdens sportskjeder. Men forventningene kan være for høye. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Flyr høyt: XXL vokser mest av verdens sportskjeder. Men forventningene kan være for høye. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

XXL vokser mest i verden

XXL var den sports-kjeden i verden som vokste mest i fjor, og konseptet er unikt godt. Men er forventningene allerede skrudd for høyt?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Dead guys don't sell!

XXL-sjef Fredrik Steenbuch sprudlet av energi og optimisme da han fikk notert sportskjeden XXL på Oslo Børs i starten av oktober, skriver Finansavisen.

- Vi er billigst på alt, i butikk og på nett, slo han ubeskjedent fast.

XXL har mye større butikker enn konkurrentene, mer effektiv logistikk og - etterhvert som kjeden vokser - en stadig større forhandlingsmakt mot de store leverandørene som Adidas og Nike. Det er formelen for at XXL både kan ha lavere priser enn konkurrentene, og høyere marginer.

At kjeden er en suksess i Norden, er de fleste klar over. Mens salget av sportsutsyr økte med 2,5 prosent i Norge i første halvår, økte XXL omsetningen med fantastiske 32,5 prosent, skriver Finansavisen.

Men også globalt utmerker XXL seg. Ifølge Sporting Goods Intelligence (SGI) var XXL faktisk den sportskjeden i verden som hadde størst vekst i fjor, med 29,3 prosent. Det skjer både i form av nye varehus, vekst på nett og salgsvekst i eksisterende butikker.

Men uten kulturen som gjennomsyrer XXL hadde man neppe vært i nærheten av den suksessen man i dag opplever. XXL-sjef Fredrik Steenbuch personifiserer dette hver eneste dag, og har skapt en kultur som strekker seg fra konsernsjef til varehussjefene og den enkelte selger.

- Våre ansatte setter seg nye mål hver eneste dag. Vi må ha energi og lidenskap, og i XXL aksepterer vi aldri en lat kollega, forteller Steenbuch til Finansavisen.

XXL er altså en klar vinner i sportsbransjen. Problemet for investorer som gjerne vil være med på oppturen, er at veldig mye allerede er priset inn. Allerede introduksjonsprisen på 58 kroner aksjen ble ansett som «dyr» av investorer Finansavisen snakket med, og siden har aksjen gått over ti prosent. Markedsverdien har økt med 900 millioner kroner siden 3. oktober.

Aksjonærene kan ihvertfall være trygg på at ledelsen er stålfokusert og bullish på XXL, skriver Finansavisen.

- Vi er klin gærne, på en god måte, lovet Fredrik Steenbuch da selskapet gikk på børs.

Flere nyheter Denne aksjen er i ny All-time-high!
Frisk XXL-debut på børsen
XXL priset til åtte milliarder