MÅ SVARE FOR SEG: I en reportasjeserie har Dagbladet avdekket elendige forhold på fiskebåter som blant annet høster i norsk økonomisk sone. Nå sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i Stortinget at dette er uakseptabelt, og at Norge ikke har gjort nok for å forhindre dette. Video: Stortinget Vis mer Vis mer

Ydmyk minister svarer etter Dagbladets avsløring : - Har vi gjort nok, nei, vi har ikke gjort nok

Mannskap som må spise agn og jobber 18-timersdager, samtidig som de leverer fangsten sin til Norge. - Ikke slik vi ønsker det skal være, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

- Artikkelserien i Dagbladet tegner et dystert bilde av arbeids- og levevilkårene om bord på på de latviske fartøyene Valka og Kalmar. Dette er ikke arbeidsvilkår vi aksepterer på norske fartøy og heller ikke slik vi ønsker at det skal være på utenlandske fiskefartøy som deltar i norsk fiske- og fangstaktivitet i norske farvann eller leverer til norske mottak.

DET UKJENTE HELVETE: Dagbladet avdekker hverdagen om bord i snøkrabbe-båtene som opererte fra Båtsfjord. Video: Øistein Norum Monsen og Gunnar Thorenfeldt. Klipp: Per Ervland Les saken her: https://www.dagbladet.no/magasinet/krabbekrigens-ofre/70428600 Vis mer

Det sa næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i dag fra Stortingets talerstol. Han var møtt opp for å svare på stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes' (SV) skriftlige spørsmål i kjølvannet reportasjeserien «Krabbekrigens ofre».

Her avdekkes svært kritiske arbeidsforhold for sjøfolk som har drevet fangst etter snøkrabbe i Barentshavet.

Les alle sakene her.

Les alle sakene i Dagbladet serie «Krabbekrigens ofre» her.

- Elendige forhold

Blant annet har 50 indonesere med slavelinkende kontrakter blitt fraktet til Båtsfjord.

Krabbefikseren Dimitrij Kravtsjenko kom også til Båtsfjord for å jobbe, men døde på havet. Igjen sitter en kone som ikke engang får vite hvem som står bak selskapet han jobbet for.

I STORTINGET: Næringsminster Isaksen hilser på Torgeir Knag Fylkesnes. Foto: Bjørn Langsem
I STORTINGET: Næringsminster Isaksen hilser på Torgeir Knag Fylkesnes. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

«Dagbladet har avdekket elendige forhold på fiskebåter som blant annet høster i norsk økonomisk sone. Fra Kystvakta, Kystverket og Fiskeridirektoratet hører vi at dette er et utbredt problem som myndighetene verken har kapasitet eller ofte ikke regelverk til å ta tak i» skriver Fylkesnes i sitt spørsmål.

- Må spise agn

SV-representanten viser til historier hvor fiskere må spise agn for å holde seg i live, hvor det er knapt med ferskvann.

- Kystvakta som skal håndheve reglene i norske farvann, har svært begrenset kapasitet med bare ett skip for hele Barentshavet, som dessuten har vært uten helikoptre lenge.

- Norge er en av de fremste havnasjonene i verden, og har både interesse av og plikt til å komme denne kyniske delen av fiskeriflåten til livs.

Torgeir Knag Fylkesnes vil vite hva statsråden vil gjøre med problemet - og det var en ydmyk statsråd som svarte på Fylkesnes oppfølgingsspørsmål om det var gjort nok:

- Må lære av dette

- Er dette uakseptabelt, ja, det er det ingen tvil om. Er dette noe vi må lære av. Ja, definitivt. Så er spørsmålet, har vi gjort nok? Jeg har ett utgangspunkt. Når slike saker oppstår er det aldri riktig å si at vi har gjort nok. Da må en si «er det noe vi kunne gjort mer av?» er det noe vi kan gjøre bedre?, sa Isaksen.

Han sier det ikke er belegg for at det fra norsk side er konkret rutinesvikt eller liknenede problematikk, men understreker:

- Men når dette oppstår mener jeg svaret likevel er, nei, vi har ikke gjort nok. Det vil være mitt utgangspunkt for videre oppfølging av dette feltet.

- Pirathavn

Blant russiske sjøfolk gikk Båtsfjord under navnet «pirathavna » eller «piratlandsbyen».

- Jeg tror det krymper seg i magen på båtsfjordingene når de hører karakteristikker som at de er en pirathavn. Ingen vil ha det på seg, sa Ap's Ingalill Olsen, som tok til orde for økte kontroller i havnene, og mer midler til arbeidstilsynet i Stortinget i dag.

Ifølge næringsministeren har Sjøfartdirektoratet i flere år jobbet målrettet med å bedre sikkerheten for sjøfolk. Det er også gjort endringer i lovverk for å få ned antallet ulykker i fiskeflåten, ifølge Isaksen. Han lover likevel økt fokus på internasjonalt samarbeid.

- Vi må jobbe for økt oppslutning om internasjonale kontroller og effektiv gjennomføring. Jeg vil sørge for at dette blir tatt opp i våre møter med EU, sa han.