Yngve i seng med IKEA

Robert Stoltenberg og andre kjendiser frontet IKEA i går da de slapp 2005-katalogen. Der kan du lese at soverommet er det nye store.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  IKEA-katalogen var den første boka jeg leste fra perm til perm. Hvis jeg hadde fått en datter, så skulle hun hete IKEA Angelica Freiholt, sa Yngve Freiholt alias Robert Stoltenberg fra scenen i hagen til Villa Heftyer.

IKEA hadde leid den gamle direktørboligen på Oslos vestkant for å slippe sin 2005-katalog foran tre tv-stasjoner, et titall aviser og magasiner, i tillegg til rundt 250 «venner av IKEA».

Religiøs stemning

IKEA-katalogen er med 130 millioner utgaver verden over større enn Bibelen. Ikke rart det hvilte en religiøs stemning over den norske slippfesten. I tillegg til Stoltenbergs humorinnslag, intervjuet Solveig Kloppen fra Idol et innleid ekspertpanel med blant andre sosialantropolog Kjetil Rolness.

Leder for IKEA Norge Colin Renwick åpnet en maktdemonstrasjon av en pressekonferanse.

-  Jeg vil at kundene våre skal sove bedre, og at konkurrentene våre skal ligge våkne om natta.

Selger sengekos

Temaet i årets katalog er soverommet, eller «Complete bedroom» som møbelgiganten har kalt det. IKEA har gjennom en verdensomfattende spørreundersøkelse funnet ut at vi sover mindre enn noensinne, og at vi bruker minst krefter på å innrede akkurat soverommet. IKEA er opptatt av at vi skal ha høy kvalitet på den søvnen vi har, ifølge presseskrivet. Og det IKEA er opptatt av, blir som regel nordmenn opptatt av. Kjetil Rolness mener soverommet var den eneste naturlige fortsettelsen etter at IKEA hadde gjort både badet og kjøkkenet til oppholdsrom.

-  Du kan si at IKEA skaper falske behov, men på den annen side er det sånn at hvis vi bare skulle ta hensyn til hva folk er fornøyd med, så hadde vi ikke kommet oss forbi steinalderen, sier Kjetil Rolness.

IKEAS MANN: Robert Stoltenberg som motekongen Yngve Freiholt kastet glans over IKEA i går.