«YouTube dreper kulturen»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NÅR ALLE SNAKKER og ingen lytter, dør kulturen. Det mener Andrew Keen, forfatter av boka «The Cult of The Amateur: How today’s Internet is killing our culture» (2007). Keen er en av de mest profilerte kritikerne av nettets delingskultur og demokratiseringen av mediesamfunnet, og har sikret seg klippekort til nett- og mediekonferanser over hele verden.

KEEN HAR TIDLIGERE omtalt de brede lag av nettbrukere som «millioner på millioner av ordkåte apekatter som skaper en endeløs, digital flom av middelmådighet». Nylig var han på Nordiske Mediedager i Bergen med sitt nesten karrikert kontrære og spissformulerte angrep på YouTube, Twitter, blogger og alt som i hans øyne får kulturen til å råtne på rot. Kanskje rakk han en kaffe med meningsfellen Bernt Hagtvet, professoren som mener nettdebatten er «en kloakk»? Keen mener på sin side at sosiale medier og brukerskapt innhold dreper kulturen, fordi vi alle er så travle med å kringkaste oss selv at vi ikke lenger er villige til å betale for «ordentlig» kultur.

DET ER FRISTENDE å avfeie Keen som grinebiter og kolportør av reaksjonær, fordomsfull kulturpessimisme. At nettet er noe av det beste som er skjedd kulturen og demokratiet siden Gutenberg, synes åpenbart for svært mange. Like åpenbart er det at nettet og delingskulturen skaper store utfordringer på en lang rekke felt – slik disruptive teknologiske skift til alle tider har skapt friksjon gjennom å flytte makt og innflytelse til nye samfunnsgrupper. Schumpeter kalte det «kreativ ødeleggelse».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer