Gir inntekter:  Næringslivet bør følge etter The Fox.
Foto: Sjur Stølen / Dagbladet
Gir inntekter: Næringslivet bør følge etter The Fox. Foto: Sjur Stølen / DagbladetVis mer

YouTube kan bli big business

Ylvis' og TVNorges suksess med The Fox viser at YouTube har et enormt potensial.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Kapital): - Bedrifter som har en merkevare bør kjenne sin besøkelsestid. YouTube er et jomfruelig marked, og de som tar grep nå har store muligheter, sier daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens til Kapital.

Selskapet er bare et snaut år gammelt og har tatt mål av seg til å hjelpe alt fra artister og komikere til representanter for næringslivet med å etablere seg på videodelingsnettstedet.

Fortsatt er videoene der Ylvis-brødrene presenterer dyrenes talegaver, og ikke minst koreanske PSYs introduksjon av Gangnam Style, videoene de fleste forbinder med YouTube, men det Google-eide nettstedet har også skapt en arena der personer med svært ulike talenter kan skape seg en rask og ikke minst lønnsom karriere, skriver Kapital.

Henter sin andel reklameinntekter YouTube beskrives gjerne som en demokratisk plattform der brukerne kan sitte hjemme og lage enkelt og billig innhold.

Hvem som helst kan legge ut videoer, og hvem som helst kan også hente inn sin andel av de reklameinntektene som følger visningene.

- YouTube har en standardmodell der de overfører 55 prosent av inntektene fra reklamen til innholdsleverandørene, mens de selv beholder 45 prosent, sier Andresen til Kapital.

Ifølge det amerikanske analyseselskapet OpenSlate topper DC Toy Collector listen over fjorårets mest innbringende produsenter av levende bilder. Innholdet i videoene fra leketøysamleren illustrerer hvilke muligheter YouTube tilbyr kreative sjeler, men også hvilken aldersgruppe det store flertallet brukere - eller abonnenter - befinner seg i.

En kjendis skiller seg ut Til sammen skal DC Toy Collector ha cashet inn 4,9 millioner dollar på å vise frem hånden til en ung dame som nesten hver dag pakker ut nye leker - akkompagnert av en kvinnelig stemme som beskriver innholdet.

Ingen skal så langt ha identifisert hvem hendene eller stemmen tilhører som hver måned når 380 millioner visninger, og denne anonymiteten skiller seg kraftig ut fra flere av de andre på toppen av lønningslisten, skriver Kapital.

Likevel er det ikke klodens kjendiser som dominerer treffene på YouTube. Med ett unntak. På plassen etter pakkene med leketøy finner vi popdronningen Taylor Swift.

I tillegg til heftige inntekter fra album og konserter innkasserte hun i fjor 4,1 millioner dollar fra visningen av musikkvideoer på YouTube.

Flere saker: Hyundai Grand Santa Fe - god, men er er det nok?
Fredriksen saksøker ekssjefer for milliardsvindel
- «A wake up call»