- Yrkessjåfører må på do i fjæra

Hver vinter stenger Statens Vegvesenet utedoen på Bjørnes, i Porsanger. Fred Willy Persen mener dette tvinger lastebilsjåførene til å etterlate «komlinger» og urinflasker i naturområdet.

FEILSKILTING: Doene er låst og teipet for vinteren, men skiltet i veikanten sier noe annet. Foto: Tor Kjetil Kristoffersen
FEILSKILTING: Doene er låst og teipet for vinteren, men skiltet i veikanten sier noe annet. Foto: Tor Kjetil Kristoffersen Vis mer
Publisert

- Går du helt ned til kanten mot sjøen så ser du hva som ligger der. De pisser i brusflasker og etterlater komlinger i fjæra, forteller Fred Willy Persen til Dagbladet.

Området rundt den såkalte «rasteplassen» er nemlig fylt av det han forklarer som «komlinger», brusflasker med urin og dopapir. For ordens skyld: «Komling» er et nordnorsk uttrykk for avføring. Persen, som er nestleder i Fremskrittspartiet i Porsanger, mener det er lastebilsjåfører som forurenser området, og at det skyldes feilskiltingen til Vegvesenet.

Saken ble først omtalt i avisene Sagat og iFinnmark.

Skulle fotografere nordlys

De fleste arbeidssteder har et pauserom med fire vegger, et bord og et par stoler. Det er ikke en normal standard for lastebil- og transportsjåfører.

ANSVAR: Fred Willy Persen, nestleder for Fremskrittspartiet, ønsker at Statens Vegvesen stilles til ansvar. Foto: Fred Willy Persen
ANSVAR: Fred Willy Persen, nestleder for Fremskrittspartiet, ønsker at Statens Vegvesen stilles til ansvar. Foto: Fred Willy Persen Vis mer

På Bjørnes har de kun en tom parkeringsplass med en stengt utedo, men skiltet i hovedveien sier noe annet - rasteplass med WC. Er det den nærmeste «rasteplassen» når kjøretida er ute har ikke sjåførene så mange andre valg enn å ta i bruk skogen.

Persen er en ivrig nordlysfotograf. Det var sånn han snublet over komlene i fjæra.

- Dette er et populært område å ta nordlysbilder fra. Men istedenfor nordlys fant jeg komlinger, dasspapir og flasker med urin i fjæra der, forteller Persen.

Uverdig

- Jeg er opptatt av å legge til rette for at folk skal få kunne gjøre jobben sin, og dette er ikke holdbart for yrkestransportsjåfører. Dette er Statens vegvesen sitt ansvar, mener Persen.

Transportsjåfører er nødt til å ta pauser på minst 45 minutter etter å ha kjørt i 4,5 timer. Dette er regler som kommer fra Statens Vegvesen, og som er pålagt enhver yrkessjåfør.

Odd-Hugo Pedersen, regionsjef for Troms og Finmarks lastebilforening, forteller at dårlige rasteplass-tilbud er noe som blir snakket om mye blant yrkesjåfører.

- Det oppleves som uverdig at sjåførene blir så lite verdsatt i utførelsen av en samfunnskritisk funksjon at de blir nødt til å bruke naturen som toalett, sier Pedersen.

UVERDIG: Regionssjef for lastebilforeningen i Troms og Finmark, Odd-Hugo Pedersen mener det Statens Vegvesen sitt ansvar å tilrettelegge gode do- og resteplasstilbud. Foto: Privat
UVERDIG: Regionssjef for lastebilforeningen i Troms og Finmark, Odd-Hugo Pedersen mener det Statens Vegvesen sitt ansvar å tilrettelegge gode do- og resteplasstilbud. Foto: Privat Vis mer

- Kontrolløren ser ikke mellom fingrene ved brudd på kjøre og hviletidsreglene for å rekke til et sted med toaletter, forteller Pedersen.

Strenge regler å følge

Dagbladet har vært i kontakt med byggeleder for Statens vegvesen, Lena Brox.

- Hva er Statens vegvesen sine tanker om at dere får skylden for slik forurensningen på området?

- Bjørnes ligger cirka seks kilometer fra Lakselv sentrum, og 40 kilometer fra toalettet på Veidnes. Vi mener at det ikke skal være noen grunn til å fortiende på Bjørnes, da de andre toalettfasilitetene er nær, svarer Brox.

Om stortransport-sjåførene skal kjøre nye 40 kilometer til neste utedo, kan de risikere å miste sertifikatet om dette går utover 4,5 timers-grensen. Om ikke er det andre alternativene å parkere på den lokale bensinstasjonen i Lakselv.

- Reglene for kjøre- og hviletid er svært strenge, det er det Statens Vegvesen som kontrollerer, samtidig som de har ansvar for at det er tilbud av rasteplasser med toaletter, sier Pedersen.

Ifølge Statens vegvesen stenges toalett uten strøm og vann om vinteren på grunn av hygieniske og driftsmessige årsaker.

Brox informerer Dagbladet om at vegvesenet skal ta saken videre for å få dekket til WC-skiltet i veikanten når utedoen stenges.

- Behovet er det samme om vinteren, så tilbudet burde definitivt gjelde da også, sier Pedersen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer