KRISETILTAK: Venstre-leder Trine Skei Grande og nestleder Terje Breivik er uenig med flere forskeres tilnærming til klimakrisen. De vil ha en gradvis opptrapping av bensinpris, til tross for at det haster mer enn noen gang..

Foto: Berit Roald / NTB scanpix
KRISETILTAK: Venstre-leder Trine Skei Grande og nestleder Terje Breivik er uenig med flere forskeres tilnærming til klimakrisen. De vil ha en gradvis opptrapping av bensinpris, til tross for at det haster mer enn noen gang.. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Zero: - Hvis vi skal basere klimapolitikken vår på å doble bensinprisen, så kan vi like gjerne legge oss ned og dø

Venstre og Zero er dypt uenig med forskere og MDG, og advarer mot sjokkøkning på bensinpris.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Forskerne har helt rett i at det haster med å få på plass langt kraftigere virkemidler i klimapolitikken, men det må trappes gradvis opp i årene som kommer, klimaproblemet løses ikke i ett statsbudsjett alene, sier Venstre-nestleder Terje Breivik til Dagbladet.

Krangelen om det grønne skiftet er ett av de vanskeligste og mest betente spørsmålene i statsbudsjettet som presenteres i oktober.

Spesielt Venstre og Frp står langt unna hverandre, men i Dagbladet fredag fikk Venstre og resten av stortingspolitikerne kritikk av Borgar Aamaas ved Cicero og Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt (TØI) for at tiltakene de krangler om, uansett ikke vil være nok til at Norge når klimamålene for 2030.

Uenig om prissjokk

Begge forskerne trekker fram veibruksavgift på bensin og diesel som det viktigste enkelttiltaket for å redusere utslippene, men påpeker at Venstres forslag om 50 øre økning på bensin, og 93 øre på diesel bare vil gi beskjedne klimagevinster.

- I virkeligheten må de doble selve bensinprisen for å få en betydelig effekt, sa Aamaas.

Breivik mener Venstre allerede tar i bruk kraftige virkemidler, men at det grønne skiftet må gjennomføres av forbrukerne og næringslivet.

- Da er det langt mer fornuftig med en tydelig opptrapping i årene som kommer, fremfor en sjokkbehandling fra ett år til et annet.

For liten vilje

- Venstre er i mot å doble bensinprisen slik Cicero tar til orde for, men hvorfor ikke foreslå en mellomting?

- Fordi det primære målet er å sørge for at det lønner seg å gjøre miljøvennlige valg, altså å bytte fra fossilt drivstoff til fornybart. Da trenger man ikke en dobling, men en opptrapping av de fossile avgiftene slik at vi når målet om at alle nye biler i 2025 vil være nullutslippbiler.

- Er du enig i at viljen på Stortinget generelt er for liten når det gjelder å iverksette tiltak som kan føre oss nærmere klimamålene?

- Ja, og hovedansvaret for at det er slik må deles likt mellom Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Senterpartiet, sier Breivik, som likevel ikke vil gå med på MDGs ønske om fem kroner dyrere drivstoff.

- Å øke avgiftene med fem kroner fra ett år til neste er uklok politikk. Vi må klare å gjøre forbrukerne oppmerksomme på at avgiftene skal opp, samtidig som de får muligheten til å gjøre grønne valg gjennom å bli tilbudt alternative drivstoff, sier Venstre-nestlederen.

- Ikke umulig

Leder i Zero, Marius Holm, er enig med Cicero i at politikerne må bli mer offensive dersom Norge skal nå klimamålene, men støtter likevel flere av Breiviks argumenter.

- Hvis vi skal basere klimapolitikken kun på dobling av bensinprisen, så kan vi like gjerne legge oss ned og dø. Vi trenger et mye bredere sett av virkemidler, sier han.

Ifølge Holm er det to sentrale, men overkommelige grep som vil flytte Norge et godt stykke nærmere målet: Flytte tungtransporten over på biodrivstoff og øke salget av nullutslippbiler.

- Det er vanskelig, men ikke umulig. Bensin og dieselbiler må bli dyrere, men med billigere og bedre ladbare biler som alternativ, kan folk flest komme bedre ut av dette. Hovedproblemet er om Siv Jensen ikke tør å påta seg den pedagogiske jobben med å forklare velgerne at dette ikke er så vanskelig. Hvis hun ikke er villig til det, så bør heller ikke Venstre la henne fortsette som finansminister.