Prisen på julemat:

Nå begynner julepriskrigen

Klar for et matkupp? Prisen på enkelte julematvarer er nå halvert.

JULEVARER: Ribbe, pepperkaker, gløgg og kransekakemasse er blant julevarene som har blitt mye billigere denne måneden. Illustrasjonsfoto: Berit B. Njarga
JULEVARER: Ribbe, pepperkaker, gløgg og kransekakemasse er blant julevarene som har blitt mye billigere denne måneden. Illustrasjonsfoto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I ei tid da pilen på nesten alle kostnader peker opp, er det nok mange som har ventet på at butikkene skal begynne med julepriskutt.

Den store massen av priskutt ser ut til å vente på seg, men dagligvarekjedene har begynt å presse prisene i det små.

- Nå ser vi at prisene på typiske julevarer faller kraftig i pris. Eksempelvis er smultringer, ribbe og julebrus langt billigere nå enn for noen få uker siden, sier Daniel Kyrre Pedersen i Extra i en e-post til DinSide.

JULEPRISKUTT: De store kampanjene er ikke her ennå, men det er allerede gjort betydelige priskutt på enkeltvarer, sier Daniel Kyrre Pedersen.
JULEPRISKUTT: De store kampanjene er ikke her ennå, men det er allerede gjort betydelige priskutt på enkeltvarer, sier Daniel Kyrre Pedersen. Vis mer

Et utvalg av julevarer er satt ned med mellom ti og 74 prosent fra 1. til 24. november. For eksempel er sirupssnipper satt ned fra 63 til 16,40 kroner, Tomtegløgg fra 36,90 til 19,90 kroner og Odense kransekakemasse er satt ned fra 72,90 til 31,90 kroner.

- I dag er det en måned til julaften, og da er det naturlig at mange av julevarene blir presset ned i pris. Kiwi er prispresser, og har tatt initiativ til å sette ned prisene på flere julevarer, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til DinSide.

De har blant annet halvert prisen på pepperkaker, fra 19,90 til 9,90; melis fra 16,90 til 7,90 og valnøttkjerner er satt ned fra 38,90 til 19,90 kroner.

- Vi er også opptatt av å presse prisene på andre varer. Siden 31. oktober har vi presset prisen på melk, brød og andre viktige hverdagsvarer. Denne kampanjen varer ut denne uka - neste uke kommer en ny kampanje, sier Arvin.

Hos Rema 1000 er de noe mer ordknappe.

- Det jeg kan si er at vi har gode kampanjer hele året, også før jul, skriver Celine Anette Sjøberg, kommunikasjonsrådgiver i Rema 1000, i en e-post til DinSide.

En god sirkel

Alle våre pristester viser at det ofte er forsvinnende liten prisforskjell mellom lavpriskjedene, i hvert fall på de mest populære produktene. Arvin bekrefter at de, som alle andre, følger tett med på prisene til konkurrentene.

PRISKUTT: Det viktigste for oss er at vi er billigst, koste hva det koste vil, sier Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi
PRISKUTT: Det viktigste for oss er at vi er billigst, koste hva det koste vil, sier Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi Vis mer

- På de mest konkurranseutsatte varene kan det være jevnt nå før jul. Noen varer blir kunstig lavt priset - spesielt julevarene. Og setter vi ned, setter ofte andre ned, og setter de ned til en lavere pris enn oss, så setter vi ned prisen tilsvarende - eller helst enda mer.

Alle kjedene følger prisutviklingen nøye: - Vi følger tett med på våre nærmeste konkurrenter for å sikre at julehandelen blir billigst hos oss. Kundene våre opplever økte kostnader på flere områder, og vi vet fra tidligere at jula for mange er en ekstra tøff økonomisk tid, sier Pedersen.

- Hvor lavt kan det gå?

- Det viktigste for oss er at vi er billigst, koste hva det koste vil, sier Arvin.

- Er det noen andre varer som betaler for «julemoroa»?

- Lave priser på julevarer er en investering i fornøyde kunder og kostnaden går rett på bunnlinjen vår. Med økte kostnader og tøff priskonkurranse, blir årets resultat svakere enn tidligere.

Vil vinne matbørsen

- Man kan jo spørre seg hvorfor i all verden de selger marsipan til fire kroner, sier Frode Steen, dagligvareekspert og professor i konkurranseøkonomi ved NHH, retorisk.

Vi gjør oppmerksom på at Steen leder NHHs forskningsprosjekt på dagligvarer, FOOD, som er finansiert av NorgesGruppen.

- Kjedene vet at fra nå og framover sjekker VG priser til matbørsen, og typiske julematvarer er en stor del av dette. Det betyr at dersom de skal bli oppfattet som billigst, eller i hvert fall blant de billigste, så må de vinne eller gjøre det godt i pristesten, sier Steen.

Og slik går prisspiralen nedover for populære produkter. Som ofte kan selges med tap.

KONKURRANSE: Kjedene er ekstremt aggresive på enkeltprodukter, for å vinne pristestene, sier Frode Steen, professor ved NHH. Foto: NHH
KONKURRANSE: Kjedene er ekstremt aggresive på enkeltprodukter, for å vinne pristestene, sier Frode Steen, professor ved NHH. Foto: NHH Vis mer

- Det er et rasjonale her. Det er ikke hva de taper på enkeltprodukter, men at de ønsker å framstå som billigst. Men at de selger med tap gjør også at en del butikker velger å «bli utsolgt» og ikke fylle opp hyllene/butikkene når de går tom.

Denne tendensen er ikke eksklusivt for julen, men gjelder også til en viss grad i forkant av andre høytider og merkedager når sannsynligheten for pristester er stor .

- Man kan jo lure på om det er lurt, om folk er så opptatt av denne testen. Men det jeg kan si er at bransjen er det, de er villig til å gå langt for å vinne denne pristesten.

- Hvordan henter de inn priskuttene?

- Jeg tror ikke de henter det inn en gang. Kampen står om markedsandeler og å vinne kunder. Det som har vært et gjennomgående trekk, at de tre lavpriskjedene har markedsandelen økt fra 40 til over 60 prosent, bare siden 2012. Og da er det viktig å være ledende her.

Ifølge Steen er dette ekstra viktig for Rema som bare er i dette segmentet, men også viktig for Coop og NorgesGruppen der Extra og Kiwi er de store kjedene.

- I snitt henter de inn disse kuttene ved at de setter priser som gjør at det går rundt, gjennom året.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer