KOSTBART: Det koster enorme summer å drive norske flyplasser. Avinor-sjef Sverre Quale er bekymret over den galopperende økningen. Foto: Eivind Pedersen
KOSTBART: Det koster enorme summer å drive norske flyplasser. Avinor-sjef Sverre Quale er bekymret over den galopperende økningen. Foto: Eivind PedersenVis mer

Avinor-sjefen: -For mye går til sikkerhets-tiltakene

Sikkerhetstiltakene på norske flyplassert koster årlig en milliard kroner.

SOLA (Dagbladet.no):  - Det er for mye, spør du meg, sukker administrerende direktør Sverre Quale i Avinor.

Uheldig modell
I et innlegg på den skandinaviske luftfartskonferansen, Solakonferansen, tok Quale et oppgjør med de stadig dårligere rammebetingelsene som Avinor må drive under.
- Vi er avhengig av å ha store inntekter ved de største flyplassene som Gardermoen og og Sola for å kunne drive de øvrige flyplassene, sa Quale.

Lever av taxfritt og P-avgift
Han illustrerte situasjonen med å fremheve at halvparten av driftsinntektene ved Oslo lufthavn, Gardermoen, stammer fra taxfritt-salg, parkeringsavgifter og hotellvirksomhet.
Avinor-toppen mener det er mer sikkerhetspolitiske hensyn enn risikoanalyser som ligger bak de enorme kostnadene som pøses ut på de 44 norske flyplassene.
Sikkerhetsspørsmålene dreier seg om tiltak som går på terrorsikring (security), ikke sikkerheten innenfor luftfarten generelt (safety).

SAS fortviler
Oppgittheten over de økende utgiftene til sikkerhetstiltak, deles fullt og helt av toppsjefen i SAS Norge, Ola Strand.
- Vi ser med skrekk på hvordan kostnadsutgiftene til sikkerhet har eksplodert. Samtidig legges det neste år opp til 4,1 prosent økning av de statlige avgiftene.
- Det kan vi ikke akseptere. Avgiftsøkningene er en måte å ta livet av den viktigste infrastrukturen i Norge, nemlig luftfarten, sa Strand.
Etters hans utregninger vil de foreslåtte utfgiftsøkningene bety nærmere en milliard mer i avgifter de neste fem årene.
- Dette er kort og god feilslått distriktspolitikk, mener Strand.
Han tok til orde for at Staten kjøper opp ulønnsomme flyplasser.
- Vi kan ikke lenger leve med brukerfinansiering og kryssubsidiering, sa Strand.

-En trussel
Det statsseide aksjeselskapet Avinor har inntekter på 6,7 milliarder. Av dette går altså 15 prosent til forskjellige utlegg som er relatert til såkalte sikkerhets-tiltak.
Sverre Quale kaller den kraftige kostnadsutviklingen en trussel mot norsk luftfart.

Politikerne svikter

- Sikkerhets-tiltakene er sterkt kostnadsdrivende. For Avinor er det blitt vanskelig å legge både kortsiktige og langsiktige planer rett og slett fordi vi ikke vet hva Stortinget bevilger, tordnet en tydelig oppgitt Avinor-direktør.
Med et hjertesukk la han til at Avinor er pålagt å oppretteholde dagens virksomhetsnivå ved landets flyplasser.
- Vi kan ikke legge ned en flyplass, konstaterte Quale.

Dukket ikke opp
Avinors øverste leder påpeker at det ikke kun er vei og jernbane som sliter med store etterslep.
- Vi opplever det i Avinor også, bemerket Quale syrlig.
Mens alt som kan krype og gå av notabiliteter innen luftfart er tilstede på Solakonferansen, glimrer den politiske ledelsen i samferdselsdepartementet med sitt fravær.
Statsråd Liv Signe Navarsete hadde først sagt ja til å holde innlegg på konferansen. Det skar seg og hun sendte i stedet sin statssekretær  Geir Pollestad.
Heller ikke han dukket opp da han skulle ha holdt sin innlegg.
Det ble senere opplyst fra talerstolen at statssekretæren ble forsinket fordi han hadde drevet valgkamp til kl, 05.00 og trengte søvn.

Avviser kravene
Som følge av forsinkelsen måtte konferanseprogrammet legges om.
I en paneldebatt senere på dagen, avviste Pollestad å imøtekomme bransjekravene om lavere avgifter og slutt på kryss-subsidiering.
- Luftfarten skal i størst mulig utstrekning være selvfinansierende, proklamerte statssekretæren.
Pollestad uttrykte tvert imot bekymring over at flyselskapene flyr vinge-mot-vinge, men ikke på kveldstid.

BEKYMRET: Avinors administrerende direktør Sverre Quale mener det er de sikkerhetspolitiske hensyn som teller mest - ikke risikoen for anslag mot luftfarten. Foto: Eivind Pedersen
BEKYMRET: Avinors administrerende direktør Sverre Quale mener det er de sikkerhetspolitiske hensyn som teller mest - ikke risikoen for anslag mot luftfarten. Foto: Eivind Pedersen Vis mer

- Legg ned!
Han fikk kontant svar av SAS-sjef Ola Strand:
- Grunnen er at vi ikke har økonomi til å fly når det ikke er lønnsomt, for eksempel på kveldstid, forklarte Strand.
Han gikk heller ikke av veien for å foreslå å nedlegge både Fagernes flyplass og flere flyplasser i Lofoten.

Norwegian støtter
Kommersiell direktør i Norwegian, Daniel Skjeldam, gir sin fulle støtte til SAS.
- Det er ikke betalingsvilje i markedet til å tåle den foreslåtte realprisveksten i avgiftsnivået på 10 prosent, selv om det kun tvilsvarer 20-30 kroner pr. billett, sa Skjeldam.

Gardermoen forsinkes
Avinor-direktør Sverre Quale avslørte også at de dårlige tidene i luftfarten fører til forsinkelser i utbyggingen på Gardermoen.
- Vi hadde planer om å få ferdig Terminal 2 i 2013/2014. Nå er blir den tidligst tatt i bruk i 2015/2016, eller kanskje enda senere, opplyste Quale.

REDD:  Ola Strand er sjef i SAS Norge. Han er skrekkslagen over de høye utgiftene til sikkerhetstiltak. Foto: Eivind Pedersen i  norsk luftfart
REDD: Ola Strand er sjef i SAS Norge. Han er skrekkslagen over de høye utgiftene til sikkerhetstiltak. Foto: Eivind Pedersen i norsk luftfart Vis mer