Avinor-sjefen: -For mye går til sikkerhets-tiltakene

Sikkerhetstiltakene på norske flyplassert koster årlig en milliard kroner.

KOSTBART: Det koster enorme summer å drive norske flyplasser. Avinor-sjef Sverre Quale er bekymret over den galopperende økningen. Foto: Eivind Pedersen
KOSTBART: Det koster enorme summer å drive norske flyplasser. Avinor-sjef Sverre Quale er bekymret over den galopperende økningen. Foto: Eivind Pedersen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SOLA (Dagbladet.no):  - Det er for mye, spør du meg, sukker administrerende direktør Sverre Quale i Avinor.

Uheldig modellI et innlegg på den skandinaviske luftfartskonferansen, Solakonferansen, tok Quale et oppgjør med de stadig dårligere rammebetingelsene som Avinor må drive under.- Vi er avhengig av å ha store inntekter ved de største flyplassene som Gardermoen og og Sola for å kunne drive de øvrige flyplassene, sa Quale.

Lever av taxfritt og P-avgiftHan illustrerte situasjonen med å fremheve at halvparten av driftsinntektene ved Oslo lufthavn, Gardermoen, stammer fra taxfritt-salg, parkeringsavgifter og hotellvirksomhet.Avinor-toppen mener det er mer sikkerhetspolitiske hensyn enn risikoanalyser som ligger bak de enorme kostnadene som pøses ut på de 44 norske flyplassene.Sikkerhetsspørsmålene dreier seg om tiltak som går på terrorsikring (security), ikke sikkerheten innenfor luftfarten generelt (safety).

SAS fortvilerOppgittheten over de økende utgiftene til sikkerhetstiltak, deles fullt og helt av toppsjefen i SAS Norge, Ola Strand.- Vi ser med skrekk på hvordan kostnadsutgiftene til sikkerhet har eksplodert. Samtidig legges det neste år opp til 4,1 prosent økning av de statlige avgiftene.- Det kan vi ikke akseptere. Avgiftsøkningene er en måte å ta livet av den viktigste infrastrukturen i Norge, nemlig luftfarten, sa Strand.Etters hans utregninger vil de foreslåtte utfgiftsøkningene bety nærmere en milliard mer i avgifter de neste fem årene.- Dette er kort og god feilslått distriktspolitikk, mener Strand.Han tok til orde for at Staten kjøper opp ulønnsomme flyplasser.- Vi kan ikke lenger leve med brukerfinansiering og kryssubsidiering, sa Strand.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer