IKKE SØRLANDSBANEN:  Ann Karin Fronth (58) greier seg aleine med tog i Oslo-området hver dag. Men hun og den elektriske rullestolen kan ikke reise med tog fra Oslo til Kristiansand, sier NSB. Foto: ØYSTEIN ANDERSEN.
IKKE SØRLANDSBANEN: Ann Karin Fronth (58) greier seg aleine med tog i Oslo-området hver dag. Men hun og den elektriske rullestolen kan ikke reise med tog fra Oslo til Kristiansand, sier NSB. Foto: ØYSTEIN ANDERSEN.Vis mer

Blir nektet på toget til Kristiansand

- Du og rullestolen er for tung, sier NSB til Ann Karin. Og da ryker drømmeferien til Lista.

||| (Dagbladet.no): Ann Karin Fronth (58) gledet seg veldig til å dra på sommerferie til en venninne i Lista. Hun hadde sjekket at bussen fra Kristiansand hadde plass til den elektriske rullestolen.

Da skulle første etappe med toget fra Oslo S. være ren plankekjøring.

 For sikkerhets skyld tok hun med en print fra NSBs hjemmeside om funksjonshemmede og tog.

- Personalet på Oslo S. var veldige hyggelige, men jeg fikk til slutt beskjed om at de gamle togene på Sørlandsbanen ikke kunne ta med rullestolen. Og det kan jeg ikke skjønne, sier den reisevante og selvhjulpne Oslo-kvinnen da Dagbladet møter henne på sentralstasjonen etter avslaget.

Hun hadde tatt lokaltoget fra Skøyen til Oslo S. for å reise videre til Sørlandet. Når den muligheten ble blokkert, dro hun på besøk til sønnen på Råholt isteden. Med NSBs tog det også og uten hjelp, helt problemfritt.

For stor - fikk hjelp
I helgen fortalte TV2 om en Bærum-mann som ble avvist og etterlatt på stasjonen i Sandnes fordi rullestolen hans var for stor etter maksimumsmålene på 70 ganger 120 centimeter.

Han fikk hjelp av NSB etter hvert og kom seg hjem til Sandvika med toget.

Men Anne Karin Fronth, med en rullestol som er innenfor målene, kommer ikke på tur.

Ikke rampe i Kristiansand

Informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB forklarer forskjellen på de to sakene:

- Vi greide å finne en løsning for mannen i Sandnes fordi det viste seg at han kunne komme seg om bord ute av rullestolen. Men i tilfellet med kvinnen på Oslo har jeg forstått det slik at hun og stolen til sammen veide mer enn 250 kilo. Vi kunne fått henne og stolen om bord i Oslo med en av løfterampene vi har her. Men Kristiansand stasjon har ennå ikke fått slike ramper, og skinnene som rullestolene tas av og på med der, tåler ikke mer enn 250 kilo. Dessuten var det et praktisk problem i Kristiansand at det var forskjellig avstand mellom hjulene foran og bak, sier Lundeby til Dagbladet.

Han kan bare beklage på kvinnens vegne. Og er samtidig glad for at kvinnen hadde en positiv opplevelse av NSBs personale.

Det hadde ikke mannen som ble sittende igjen i rullestolen i Sandnes. Men han kom tross alt dit han skulle.

Ann Karin Fronths sønn Per Snorre Fronth skjønner ikke måle- og vektberegningene fra Oslo S.

Veier 135 kilo
- Jeg har kontrollmålt etterpå, og stolen er akkurat innenfor de 120 ganger 70 centimetrene. Under er det et skilt som forteller at den veier 135 kilo, og jeg kan fint løfte den bak. Og mor selv veier rundt 60 kilo, sier Per Snorre Fronth til Dagbladet.

Han tror hele vektbegrensningen må være en misforståelse, kanskje fordi moren har et utydelig muntlig språk på grunn av cerebral parese.

Thailand uten trøbbel
- Seinest i vinter var vi i Thailand, og da kunne jeg aleine støtte henne opp og ned av flytrappene. Så jeg kan ikke skjønne at det skal være så komplisert å komme av og på et tog i Kristiansand, sukker sønnen.

Og er lei på morens vegne at hun ikke kommer på ferien hun hadde gledet seg til.