PÅ SKINNER:  Det er så bratt at det kreves to lokomotiver, særlig for å bremse ned mot Flåm. Foto: Ole C. H. Thomassen
PÅ SKINNER: Det er så bratt at det kreves to lokomotiver, særlig for å bremse ned mot Flåm. Foto: Ole C. H. ThomassenVis mer

Bratt, vakkert og på skinner

En av verdens vakreste togreiser er blitt en veldrevet turistattraksjon. Flåmsbanen ble bygget for transport mellom Bergensbanen og vannveien på Sognefjorden.

FLÅM (Dagbladet): Det skriker i metall. Bremsene slipper taket og tog nr. 1852 setter seg i bevegelse. Klokka er kvart på ti. Aurlandsfjoden forlates stille og mørkeblå. Fjellsidene rundt oss er loddrette, — alle tusen meterne mot himmelen. Det er solgløtt, men langarmet temperatur.

De gamle grønne vognene er fylt fra alle verdens hjørner. En busslast med japanere, et cruiseskip amerikanere, kinesere, et par tre bobiler med tyskere, og noen dansker. Det synger italiensk bakerst i vogna.

Toget beveger seg møysommelig ut fra Flåm stasjon. Forbi Fretheim hotell med fløyting før veien krysses.

KRYSSING: På Berekvam stasjon er det plass til å møtes, morsomt for passasjerende på oppgåenede og nedrullende tog. Tid for vinking og flere bilder. Alle foto: Ole C. H. Thomassen
KRYSSING: På Berekvam stasjon er det plass til å møtes, morsomt for passasjerende på oppgåenede og nedrullende tog. Tid for vinking og flere bilder. Alle foto: Ole C. H. Thomassen Vis mer

Inne i dalen ligger vestlandsgardene på begge sider. Hvite små hus og røde låver. Sauene gresser uanfektet på irrgrønne jorder.

SPORSKIFT
Flåmselva krysses tre ganger før klatringen opp mot Myrdal setter ned hastigheten fra ruslende til krabbende. Perfekt for bilder. Turistene bringer fotoutstyr i alle prisklasser. Bruken er flittig og smilene brede. Under oss ser vi kirken i Flåm gamle sentrum. En husklynge og gårdsbruk.

Små gule stasjonsbygg. Krakker og grinder. Geiter på vei og setervoll.

Halvveis, på 345 moh. ligger Berekvam stasjon. Her møter vi tog nr. 1851 på vei ned fra fjellet. Det er manuelle sporskift og stasjonsmester på perrongen.

STASJONSMESTER: På Berekvam stasjon er det kryssing og manuell sporskifting.  Olaug Brekke fra Voss er trafikkstyrar og sørger for at togene kommer på hvert sitt spor.
STASJONSMESTER: På Berekvam stasjon er det kryssing og manuell sporskifting. Olaug Brekke fra Voss er trafikkstyrar og sørger for at togene kommer på hvert sitt spor. Vis mer

HULDER
Kjosfoss stasjon har navnet etter fossen. Togturens lengste stopp. Det er her det tar helt av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det filmes og fotograferes i trengsel og duskregn.

MER HULDER: Lille Jessica Bade (3) vil se mer hulder. Hun var trollbundet av huldra som sang midt ute i den frådende Kjosfossen. Mamma Xiaoyu Chen tar det med godt humør.
MER HULDER: Lille Jessica Bade (3) vil se mer hulder. Hun var trollbundet av huldra som sang midt ute i den frådende Kjosfossen. Mamma Xiaoyu Chen tar det med godt humør. Vis mer

Paraplyer og regnjakker kommer til nytte i det huldra synger midt i fossen mens spruten blander seg med dråpene fra regnskyene. Uvant mange kinesere, store og små.

Den minste er mest tysk, heter Jessica Bade og er fra Hamburg. Huldras sang og fossedans trollbinder henne til en fascinasjon av den sorten som gir barnegråt når det tar slutt. Det blåser i fløyta og toget skal gå.

HULDRA: Stoppet ved Kjosfossen stasjon gir opplevelser av det kulturelle slaget. Her danser huldra i fossen mens det filmes og fotograferes.
HULDRA: Stoppet ved Kjosfossen stasjon gir opplevelser av det kulturelle slaget. Her danser huldra i fossen mens det filmes og fotograferes. Vis mer

—Mehr hulder mammi, lyder det.

INGENIØRKUNST
Ansiktene rundt oss er skiftende i utrykket fra det smilende, til undrende og beundrende, etter hvert som jernveien blir brattere og brattere og svingene snor seg langs fjellsidene. Ut og inn av tunneler. Dem er det 20 av.

SYKKELTUR: Lei sykkel og ta den med banen til Myrdal. Da er det bare å trille ned igjen til Flåm.
SYKKELTUR: Lei sykkel og ta den med banen til Myrdal. Da er det bare å trille ned igjen til Flåm. Vis mer

Hvordan det har vært mulig for snart 100 år siden å lage en slik konstruksjon, og hvorfor, er noen av de spørsmålene som henger i luften.

På Myrdal er den fylt med sludd. Luften.

GAMLE: Flåm gamle sentrum med kirke fra rundt 1670.
GAMLE: Flåm gamle sentrum med kirke fra rundt 1670. Vis mer

Konduktøren bemerker at dagens reise er i Vivaldis ånd. Han sikter nok til den mest kjente fiolinkonserten i opus 8. «De fire årstider ».

Hutrende påstigende fra Bergenstoget er samstemte og stille. Trolig med håp om at nedstigningen blir til høyere temperaturer, mer i samsvar med årstida.

FOREVIGELSE:Kjosfossen stasjon har et stopp som gir tid for en huldreopplevelse.  Det filmes og fotograferes når musikken lyder og huldra danser midt i fossen.
FOREVIGELSE:Kjosfossen stasjon har et stopp som gir tid for en huldreopplevelse. Det filmes og fotograferes når musikken lyder og huldra danser midt i fossen. Vis mer

BRATTERE
Matvarer til kafeen på Myrdal lastes av. Sykler lastes på. Så bærer det utfor igjen.

Det bremses og produseres strøm mens vi snegler oss ned. Godt å vite at hele fem systemer hindrer full rulle mot dalbunnen.

FLÅM: Stasjonen ligger en rusletur unna kaia.
FLÅM: Stasjonen ligger en rusletur unna kaia. Vis mer

Det virker brattere nå enn på oppturen. Og langt ned til Flåms gamle sentrum som er omgitt av grønne enger.

Noen vandrende turister, og noen syklende, der veien kan sees.

KONTRAST: Turistskip og lokal seilbåt på havna i Flåm
KONTRAST: Turistskip og lokal seilbåt på havna i Flåm Vis mer

Et landskap kjent og kjært for vestlendinger, ganske så eksotisk for besøkende utlendinger fra millionbyenes betongverden.

Bremsene skriker i svingete tunneler i det vi tilbakelegger ferden ned det 20 kilometer lange monumentet over mennesker og kløvhesters slit og ingeniørenes genialitet.

En gang ett framsteg for ei bygd  som fikk veiforbindelse så seint som i 1994.

Nå et nasjonalt klenodium.
På skinner.