GODT NORSK:På Røisheim i Bøverdalen er frokosten solid. Foto: Odd Roar Lange
GODT NORSK:På Røisheim i Bøverdalen er frokosten solid. Foto: Odd Roar LangeVis mer

Den første Matruta

Sognefjellsvegen fra Lom til Luster er Norges første Matrute

|||
(Dagbladet):Nå skal det bli enklere å oppleve lokal og regional mat langs noen av rutene som betegnes som Nasjonale Turistveger.
I første omgang er det snakk om Sognefjellsvegen. Seinere skal Gamle Strynefjellsveg, Geiranger-Trollstigen og Rondane innlemmes i prosjektet som støttes av landbruksdepartementet.
- Vi har planlagt dette i lang tid, det er et samarbeisprosjekt med samferdelsministeren. Dette er et kjempespennende prosjekt for reiselivet, matnæringa og samferdselsktoren, sier landbruksminister Lars Peder Brekk til Dagbladet.

- Vi prøver å utvikle ny politikk på matområdet.

KONKURRANSE
- Et annet samarbeidsprosjekt er Ganefart som er en konkurranse om å tilby gode mattilbud langs veiene.
- Det er viktig å ha noen både å samarbeide med og konkurrere med. Det er viktig å ha noen å måle seg mot, naboeffekten kan være en drivkraft, mener landbruksministeren

Ganefart med sine kåringer av beste spisested langs veien er en suksess. Nå skal matprodusenter, salgs og serveringssteder samarbeide slik at de lokale spesialitetene skal komme til sin rett og finne veien til turistenes gane.
Matruta har som målsetting å gi bedre tilgjengelighet, kvalitet, service og effektivitet. Dette skal gjelde for alt som har med lokal mat og matkultur. Landbruksministeren er på vei for å foreta den offisielle åpningen av den første norske Matruta. Mellom Lom og Luster ligger 12 steder som sammen skal fronte regional mat og tradisjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Landbruksministeren har påpekt at nå er det viktig at dagligvarebransjen står opp og tar et samfunnsansvar for å stå opp for norsk landbruk og norsk matproduksjon og tar inn flere småskalaprodukter fra de lokale produsenter.
- Dette er et element i matpolitikken. Vi vil ha fokus på norsk matproduksjon og matnæring. Da er det mange aktører. Restauranter, kafeer, kokker og dagligvarehandelen. Brekk er bonde sjøl og levende opptatt av norske mattradisjoner.
- Vi har spesielt utfordret dagligvarebransjen på samfunnsansvar. De må stille opp for norsk matnæring. 

SAMARBEID
-Det nytter ikke bare å tenke mat, du må også klare å selge den. Landbruksministeren er klar og tydelig.
Under Grüner Woche i Berlin i februar var temaet for den norske stand " mat og reiseliv".
- Allerede der flagget vi sammen med samferdselsdepartementet at vi jobbet med lansering av matruter.
Nå er det satt i et system hvor vi skal få matbedrifter og matnæringa i regionen til å jobbe sammen, både på øst - og vest- sida av fjellet, til å satse skikkelig på mat som en del av det totale tilbudet.
Vi løfter mattradisjonene, norsk kultur på den sida, tungt og heftig, for på det viset å få fokus på reiseliv og mulighetene rundt det.

MATMINISTER: Lars Peder Brekk, landbruksminister og bonde med sans for lokale matprodukter.
FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet
MATMINISTER: Lars Peder Brekk, landbruksminister og bonde med sans for lokale matprodukter. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet Vis mer

SKILTING
- Siden samferdselsdepartementet er med i prosjektet, klarer dere nå å få til en bedre skilting til turiststedene?
- Det vil være helt avgjørende at vi får til en god skilting til reiselivsbedrifter, restauranter og kafeer.
- Særlig nå i en sammenheng hvor vi utnytter de nasjonale turistveiene og matsatsing sammen med reiselivet. Så jeg er opptatt av å følge opp det med god skilting. Klart svar fra ministeren.

- Veivesenet er litt skeptiske til for mye skilting, du kan skrive at landbruksministeren skal ta tak i det.
 Siden det er en uttalt satsing fra samferdselsdepartementet for å koble samferdsel og reiselivssatsing bedre sammen kan vi vel forvente oss at dette vil bli merkbart og synlig i nær framtid. Det første eksemplet er åpningen i dag hvor Sognefjellsvegen som ble valgt ut som en av de første turistveiene av samferdselsdepartementet blir åpnet som Matrute nummer en.

- Det er lett å bli både ærbødig og imponert over naturen når man kjører over Sognefjellet, forteller Brekk.