BANGKOK: Suvarnabhumi internasjonale flyplass er stengt av demonstranter. Hva har norske reisende krav på når slike situasjoner oppstår? Foto: AFP/Pornchai KITTIWONGSAKUL
BANGKOK: Suvarnabhumi internasjonale flyplass er stengt av demonstranter. Hva har norske reisende krav på når slike situasjoner oppstår? Foto: AFP/Pornchai KITTIWONGSAKULVis mer

- Det er ingen her som vet noe

Hva kan turister i Thailand kreve?

(Dagbladet.no): Konflikten i Thailand tilspisses. Det meldes at turistene som var stengt inne på hovedflyplassen nå er evakuert, men demonstrasjonene på Suvarnabhumi fortsetter. Og mens hærsjefen tidligere i dag uttalte at nasjonalforsamlinga bør gå, spekuleres det i om Bangkok snart får se en militær intervensjon mot protestene.

For norske turister som er strandet i Bangkok, er det vanskelig å få oversikt over situasjonen. Informasjonen kommer stykkevis, enten fra internasjonale medier, eller fra noen som har sett noe eller andre som har hørt ett eller annet.

- Det er ingen her som vet noen ting, sier Espen Haug til Dagbladet.no.

Den tidligere vålerengaspilleren og nåværende fotballtrener i Drøbak/Frogn skulle reist hjem i går kveld, men er nå tilbake i sentrum av byen. Han hadde billett med et SAS-fly ut av Bangkok, og sier selskapet har tatt godt vare på kundene.

- Vi har ingenting å klage på. De har oppført seg ordentlig hittil, og dekker hotellet vi bor på nå. Men dette er ikke en situasjon som SAS kan klandres for, så spørsmålet er vel hvor lenge vi kan regne med at selskapet betaler, sier Haug.

- Det er dette vi alle lurer på nå. Hva er det vi har krav på?

Skal dekke hotell og mat
Rolf Forsdahl, direktør for HSH Reiseliv, forteller at SAS har ansvar for å dekke hotell og mat, selv om opptøyene i Bangkok ikke er noe de kan råde over.

- Årsaken til problemet er helt uinteressant i forhold til disse rettighetene. Riktignok er ikke selskapene bundet til å betale tapt arbeidsinntekt og lignende, men hotell og mat skal dekkes, sier Forsdahl.

Han forklarer at både dette og retten til betalt omreise er nedfelt i EUs utvidede passasjerrettigheter (forordning 261-2004).

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, forklarer at de i SAS tar en dag av gangen.

- Vi følger EUs forordning, og har sagt at vi skal dekke hotell for våre passasjerer også i natt. Men vi forholder oss til at dette ikke varer lenge. Den informasjonen vi sitter med nå, sier at flyplassen skal åpne igjen i morgen kveld, klokka 18.00 lokal tid, sier Johansen.

- Om flyplassen stenges utover dette, vil vi selvfølgelig vurdere situasjonen på nytt, sier Johansen.

STRANDET I BANGKOK: Anette Eriksen, Sten Vidar Hansen, Helle Tangevald-Hansen og Espen Haug.
STRANDET I BANGKOK: Anette Eriksen, Sten Vidar Hansen, Helle Tangevald-Hansen og Espen Haug. Vis mer

Hvor lenge SAS' passasjerer kan regne med å få oppholdet dekt, er uklart. SAS tar fortløpende vurderinger.

- Selvfølgelig er det ikke rimelig at selskapet skal måtte betale for tre ukers opphold på hotell i en situasjon som dette. Og EU-forordningen har heller ikke lagt noen føring for hvor lenge selskapene bør dekke disse utgiftene, sier Forsdahl.

Men enn så lenge er altså SAS-kunder dekket. Ikke-europeiske selskaper, som Thai Airways, kommer ikke under EUs forordning. Her står kundene uten disse rettighetene.

- Disse kundene har derimot krav på å heve kjøpet og finne alternativ hjemreise på egen hånd, sier Forsdahl.

Forsikring
Om flyselskapene ikke dekker utgifter, kan forbrukerne se til forsikringsselskapene. Men de fleste selskap har en force majeur-klausul. Og SAS har allerede vært ute med denne definisjonen av dagens Bangkok.

- Etter min mening er det ikke snakk om force majeur. Stengingen av en flyplass og demonstrasjoner rundt om i byen er ikke en krigssituasjon. Det er som en massiv streik, men ikke en krigshandling, sier Forsdahl.

RETTIGHETER: Europeiske selskap er bundet av EUs utvidede passasjerrettigheter, forklarer reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH). 
Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX .
RETTIGHETER: Europeiske selskap er bundet av EUs utvidede passasjerrettigheter, forklarer reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH). Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX . Vis mer

- Om passasjerenes forsikringsselskaper påberoper seg force majeur, anbefaler jeg dem å kontakte forsikringsklagenemda, sier Forsdahl.

Han uttalte i går at han vurderte å innkalle til et møte i den norske reisebransjens force majeure-gruppe i forbindelse med situasjonen i Bangkok. Denne består av representanter fra reiselivsbedrifter, forsikringsselskap, forbrukermyndighetene, transportselskap og UD. Og sammen vurderer de handlingsplan og ansvarsområder i prekære situasjoner.

Etter samtaler mellom partene, har Forsdahl, som leder gruppa, konkludert med at det per i dag ikke er behov for et møte.

- Vi har hatt kommunikasjon i løpet av natten, og kommet fram til at et møte ikke er nødvendig, fordi vi alle er enige om hva som bør gjøres, sier han.

Reiser framover
Den norske Thailand-sesongen er akkurat i startfasen. Med dagens avisoverskrifter er det nok mange som lurer på om det er trygt å reise ned, selv om målet for reisen er i sør. Men charterselskaper som Star Tour og Ving følger UDs reiseråd, og per i dag er det ingen tegn til at konflikten skal spre seg.

- Vi flyr kun direkte til Phuket og Krabi, og våre turer går som planlagt. Jeg reiser selv ned i morgen, sier informasjonsrådgiver i Star Tour Elisabeth Larsen-Vonstett.

SAS DEKKER: Informasjonsrådgiver Knut Morten Johansen i SAS forklarer at de tar en dag av gangen. Selskapets kunder som er strandet i Bangkok har hittil fått dekket hotell og mat.
Foto: Knut Falch /  SCANPIX .
SAS DEKKER: Informasjonsrådgiver Knut Morten Johansen i SAS forklarer at de tar en dag av gangen. Selskapets kunder som er strandet i Bangkok har hittil fått dekket hotell og mat. Foto: Knut Falch / SCANPIX . Vis mer

- Dette er helt andre steder i landet, så om noen ønsker å avbestille, gjelder de vanlige reglene for avbestillinger, sier Larsen-Vonstett.