SENTRALT: Hotel Opera (foran til venstre) og Hotel Plaza (i bakgrunnen) er to av Oslos sentrale hoteller. Foto: Knut Falch/Scanpix
SENTRALT: Hotel Opera (foran til venstre) og Hotel Plaza (i bakgrunnen) er to av Oslos sentrale hoteller. Foto: Knut Falch/ScanpixVis mer

Dette betyr mest ved hotellbestilling

Menn mer opptatt av service enn kvinner.

(Dagbladet.no): Beliggenhet er uten tvil det aller viktigste kriteriet når vi skal bestille et hotell for storbyferien.

Det kommer fram i en undersøkelse Dagbladet.no har utført sammen med Hotels.com.

Pris og service
Over 50 prosent av de spurte pekte på at beliggenhet var viktigst. Det kommer også fram at det er kvinnene som er aller mest opptatt av beliggenget, 60 prosent mot 45 prosent blant menn.

- At beliggenhet er viktigst for kundene bekrefter bare at overnattingen bare er en del av den totale reiseopplevelsen, og at man ikke skal tro at hotellet er destinasjonen, sier administrerende direktør Geir Lundkvist i Scandic Hotels.

- Det betyr likevel ikke at hotellindustrien må nedprioritere kvalitet, service og prissetting, sier han.

Pris scorer nest høyest. Én av fem mener lav pris er det aller viktigste når det skal bestilles hotell. Her er det ingen kjønnsforskjell.

Når det kommer til service derimot er det store forskjeller. Tre ganger så mange menn som kvinner mener at service er det viktigste. Menn drar også heller tilbake til et sted de har vært før enn det kvinner gjør.

Kjønnsforskjeller

At kvinner er mer opptatt av beliggenhet enn menn, mener Geir Lundkvist kan skyldes at kvinner tenker mer på sikkerhet og trygghet på et ukjent sted. 


- At menn er mer opptatt av service og gjerne bor et sted de har bodd før, kan ha noe med at flere menn er på reise i jobbsammenheng og vil ha det så enkelt og gjerne litt personlig når de bor på hotell. Menn er nok kanskje litt mer snobbete i så måte og trives med å bli gjenkjent, i forhold til kvinner, sier Lundkvist.


Designhoteller er en trend i det internasjonale hotellmarkedet. Men denne undersøkelsen bekrefter at det er interessant for ytterst få. Bare én prosent mener det er det viktigste.


Et representativt utvalg på 1028 mennesker er spurt i undersøkelsen til InFact og feilmarginen er tre prosent.


HOTELLTESTEN: Les Dagbladets hotellanmeldelser.

Les også: Tre av fire blir hjemme i jula