FORBEDRING: AEAs rapport for tredje kvartal viser forbedringer på flere områder. Færre mistet bagasjen sin i år enn i fjor. Foto: Justin Sullivan/Getty/AFP/SCANPIX
FORBEDRING: AEAs rapport for tredje kvartal viser forbedringer på flere områder. Færre mistet bagasjen sin i år enn i fjor. Foto: Justin Sullivan/Getty/AFP/SCANPIXVis mer

Europas beste og verste flyselskap

Se oversikt over forsinkelser og tapt bagasje.

(Dagbladet.no): Europas flyselskaper har forbedret seg, både med tanke på bagasjehåndtering og punktlighet. Når det kommer til tidsskjema, er det SAS som er best i klassen. 

Det er tall fra organisasjonen for Europas flyselskaper, AEA, som gir SAS et anerkjennende klapp på skulderen. I AEAs rapport for sommeren 2008, går det fram at SAS topper listen over selskaper som har flest landinger til avtalt tid. Når det kommer til avganger, er SAS på andreplass.

Dette gjelder selskapets kort- og mellomdistanseflygninger.

- Utenkelig for to år siden
- For to år siden var det utenkelig at SAS skulle havne øverst på denne lista. I 2006 skapte streik og sammenslåingen av SAS og Braathens beklageligvis problemer for passasjerene. Men vi igangsatte en rekke konkrete tiltak, og gjennom det siste halve året har SAS Norge vært Europas mest punktlige flyselskap, sier Knut Morten Johansen, informasjonsrådgiver i SAS Norge.

SAS Norges statistikk er bedre enn selskapet som helhet. Johansen mener dette blant annet skyldes at de har finpusset kommunikasjonen mellom bakkemannskap og crew om bord.

- Vi har bedrede, tidsbesparende kommunikasjonsrutiner ved snuoperasjoner, sier Johansen til Dagbladet.no.

- Men nå kommer vinteren, og da er det tøffere å være norsk, sier Johansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og dagens statistikk er langt fra positiv. Like før klokka 14.00 i dag kunne SAS vise til en punktlighet på 36 prosent på Gardermoen. Hele 40 av 61 avganger var forsinket.

Bedre jevnt over
Av SAS' 180 916 flygninger i perioden, var 89,2 prosent mindre enn 15 minutt forsinket ved ankomst. 88,8 prosent av avgangene havnet innenfor det magiske kvarteret, som er skillet mellom «tidsnok» og «forsinket».

For AEA som helhet, var det 81,1 prosent av sommerens kort- og mellomdistanseflygninger som holdt seg innenfor kvartersgrensa. Det er tre prosentpoeng bedre enn i fjor, da 78,2 prosent fulgte tidsskjema.

Når det kommer til langdistanseflygninger, er forholdet 72 prosent i år mot 67,4 prosent i fjor.

- Selv om disse forbedringene er veldig velkomne, betyr det ikke at vi kan være selvtilfredse. For en servicenæring er enhver tapt koffert eller forsinkelse et tegn på at systemet ikke fungerer ordentlig, sier Ulrich Schulte-Strathaus, generalsekretær i AEA, i en pressemelding.

Færre mister bagasjen
Andelen passasjerer som mistet bagasjen sin er også redusert. Passasjerer som ikke hadde bagasje da de gikk av flyet, var i sommer 13,8 per 1000 reisende. Ved samme periode i fjor var det 17 av 1000.

Av tapt bagasje var det 85 prosent som ble funnet og levert til passasjerene innen to døgn.
- Når det gjelder bagasjeutfordringene, kan vi jobbe med sporingsteknologi og forbedringer av systemer. Men forsinkelser er det vanskeligere å ta tak i. Her spiller flyplasskapasitet og forvaltning av luftrom inn, sier Schulte-Strathaus.

Også SAS spesielt har forbedret statistikken over tapt bagasje. I fjor var det 1,6 prosent som måtte forlate flyplassen uten bagasje. I år er de nede i 0,98 prosent.

- Dette er forsinket bagasje, ikke tapt bagasje, sier Johansen.

- Vi finner all bagasje, så og si. Hele 99,8 prosent av mistet bagasje leveres til eier i løpet av de nærmeste dagene etter endt reise.

Rapporten er basert på tall fra perioden april til oktober, og de er hentet inn fra 30 av AEAs medlemsselskap.

STOLT: Knut Morten Johansen i SAS Norge forteller at finpuss av kommunikasjonsrutiner er noe av årsaken til at SAS nå topper listen over punktlige flyselskap i Europa.Foto: Knut Falch/SCANPIX .
STOLT: Knut Morten Johansen i SAS Norge forteller at finpuss av kommunikasjonsrutiner er noe av årsaken til at SAS nå topper listen over punktlige flyselskap i Europa.Foto: Knut Falch/SCANPIX . Vis mer