DRØFTES: Nordgående hurtigrute MS Midnatsol ved kai i Bodø på sin ferd mot Kirkenes. Arkivfoto: Vidar Knai / SCANPIX
DRØFTES: Nordgående hurtigrute MS Midnatsol ved kai i Bodø på sin ferd mot Kirkenes. Arkivfoto: Vidar Knai / SCANPIXVis mer

Færre daglige anløp og færre fartøyer i drift

Blant kostnadskuttene som drøftes rundt Hurtigruta.

Færre daglige anløp og færre fartøyer i drift om vinteren er blant kostnadskuttene som drøftes for å sikre Hurtigrutens framtid, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet til NTB.

Lahnstein møtte i dag Hurtigruteutvalget i Nord-Norge (LUs Hurtigruteutvalg) i Tromsø for å få innspill i forbindelse med at departementet til våren lyser ut nytt anbud om en ny såkalt hurtigruteavtale. Den nye avtalen skal erstatte dagens hurtigruteavtale.

- Møtet mandag var svært konstruktivt, sier Lahnstein, som understreker at ingen konklusjoner ennå er trukket, verken om kostnadskutt eller tiltak for økt inntjening.

Departementet skal gjennomføre møter med samtlige fylker og landsdeler som har anløp av hurtigrutene i dag før endelig avgjørelse tas. Anbudet om en ny hurtigruteavtale vil deretter bli lyst ut i løpet av våren. Selskap fra hele EØS-området vil bli invitert til å delta. Sist gang det var anbud, deltok bare de selskapene som siden ble Hurtigruten ASA.

Redusere seilingskapasitet i vintersesongen er den enkeltomstillingen som vil gi størst innsparing, etter det NTB forstår.

(NTB)