GENERASJONER: Utviklingen fra kasse og kiste til dagens flykofferter her representert med fem generasjoners bagasje. Alle foto: Ole C. H. Thomassen
GENERASJONER: Utviklingen fra kasse og kiste til dagens flykofferter her representert med fem generasjoners bagasje. Alle foto: Ole C. H. ThomassenVis mer

Fra kasse til mote

Bagasjen var først en bylt klær i et teppe. Med hest, båt og tog kom kassa, kisten og kofferten.

Det er et kvantesprang fra livet som nomader til dagens flygende turist.

Det reisende menneske har alltid hatt behov for oppbevaring av nødvendige eiendeler. Det å reise ble sett på som et nødvendig onde før det ble så pass bekvemmelig at det ble en lyst. Utviklingen av kofferten har klar sammenheng med hvordan reisen foregikk.

SUPERLETT: Denne flykofferten, en Antler Zero, skal være en av verdens letteste. Flere merker har modeller som veier knappe tre kilo og rommer rundt 100 liter.
SUPERLETT: Denne flykofferten, en Antler Zero, skal være en av verdens letteste. Flere merker har modeller som veier knappe tre kilo og rommer rundt 100 liter. Vis mer

Profesjon og stand, jobb eller fritid, har alltid bestemt bagasjens kvalitet og konstruksjon. Den fattige husmannsdrengen eide knapt mer enn det gikk an å ha i et tøystykke over aksla,  mens storbonden kjørte hest med reisekista bak på kjerra.

PÅ HAVET
 Det samme forholdet finner vi blant seilskutetidas sjøfolk. Matrosen hadde sekk, offiserene skipskiste med maleri i lokket og hemmelig rom. Kistene var laget av eik, furu eller sedertre.

Fra kasse til mote

Behovet til dem som reiste med store garderober skapte garderobekisten, også kalt dampskipskisten. De ble åpnet på høykant.  Pentøyet hang som i en garderobe, og med skuffer for tilbehøret.

TOGET
Alminneligheten av reising tok av med jernbanenes inntog. Det ble vanligere å reise. De fleste reisende måtte bære sin egen bagasje om bord. Dette førte til utviklingen av togkofferter med ett bærehåndtak og en størrelse som gjorde det håndteringen mulig for en person. Kofferter av lær ble populære og standsmessige, men disse ble etter hvert for tunge i forhold til størrelse.

SUPERLETT>b/> Denne flykofferten, en Antler Zero, skal være en av verdens letteste. Flere merker har modeller som veier knappe te kilo og rommer rundt 100 liter.
SUPERLETT>b/> Denne flykofferten, en Antler Zero, skal være en av verdens letteste. Flere merker har modeller som veier knappe te kilo og rommer rundt 100 liter. Vis mer

OVERVEKT
Med flymaskinen meldte behovet seg for lettere kofferter. Plassen var begrenset og vektbegrensninger ble innført. Utviklingen av flyplassene med nymotens transportbånd satte etter hvert større krav til mekanisk soliditet.

Priskrigen på flybilletter har ført til en ytterligere skjerping av vektreglene og selskapenes prising av overvekt har tatt helt av. Billigbilletten blir fort kostbar om ikke koffert og innhold holder seg innenfor den vekten du har betalt for ved kjøp av reisen. Du kan ikke lenger regne med å slippe unna med noen få kilo for mye. Den tid er forbi.

Dette har brakt oss dit vi er i dag med superlette kofferter av karbonmaterialer eller vevet kunststoff.