SPEKTAKULÆRT: Hurtigrutens spesialskip M/S "Fram" flyttes i en periode neste sommer for å gjøre cruise i Norge og rundt Svalbard. Foto: Hurtigruten
SPEKTAKULÆRT: Hurtigrutens spesialskip M/S "Fram" flyttes i en periode neste sommer for å gjøre cruise i Norge og rundt Svalbard. Foto: HurtigrutenVis mer

"Fram" tilbake i Norge

Neste sommer blir spesialskipet M/S "Fram" satt inn på Svalbard-cruise.

Siden kronprinsesse Mette-Marit døpte skuta i 2007, har M/S "Fram" tjenestegjort i polare farvann i Antarktis og ved Grønland. Skuta har krysset ekvator to ganger årlig. Som sin navnesøster, ishavsskuta "Fram", har M/S "Fram" krysset både den sørlige og nordlige polarsirkelen.
Nå ønsker Hurtigruten å feste grepet som den viktigste aktøren i Arktis.
Så vidt Dagbladet forstår, er Svalbard-satsingen også påvirket av dårligere Grønland-salg enn planlagt, spesielt i det høyere prissegmentet til de kresne markedene i England og USA.

Gammel dame
Hurtigruten planlegger i mellomtida den kommende vintersesongen. Det synes klart at M/S "Nordnorge" kommer tilbake i trafikk etter å ha fristet tilværelsen som hotellskip i Middelhavet.
Det planlegges å legge M/S "Nordlys" i vinteropplag, mens den aldrende M/S "Nordstjernen" skal tjenestegjøre i hele vintersesongen. Legendariske "Nordstjernen" debuterte i hurtigrutetjenesten for Bergenske Dampskibsselskap (BDS) allerede i 1956 og har siden beholdt den karakteristiske BDS-stjernen i baugen.

SOMMERSKIP: Dårlige tider sender M/S "Nordlys" i bøyene kommende vinter. Her ligger kystskipet i godt selskap i Geiranger forrige tirsdag sammen med "Aidaaura" (t.v.) og "Crown Princess". Foto: Eivind Pedersen
SOMMERSKIP: Dårlige tider sender M/S "Nordlys" i bøyene kommende vinter. Her ligger kystskipet i godt selskap i Geiranger forrige tirsdag sammen med "Aidaaura" (t.v.) og "Crown Princess". Foto: Eivind Pedersen Vis mer

Unike ruter
Hurtigruten har de siste åra slitt med elendig økonomi. Men satsingen på cruise i kalde farvann skal fortsette, trass i endrede reisevaner.
Dermed er det neste år klart for å prøve nye markeder. Det innebærer fem ukers drift i Norge og Svalbard. Det første cruiset går fra Longyearbyen 8. juni.
Fra 18.400 kroner og oppover kan du i løpet av syv dager oppleve både Bjørnøya og Moffen, som ligger på hele 80 grader nord.
Det skal gjøres ilandstigninger flere steder og blant anløpene er Barentsburg. Ny-Ålesund og Hornsund.
Passasjerene skal lokkes med både flora og fauna — samt store muligheter for å se selveste kongen av Arktis, isbjørnen.
Det femte og siste Svalbard-cruiset er et firedagers cruise etter samme opplegg som tidligere er arrangert med M/S "Nordstjernen". Prisen på kortcruiset starter på 7.930 kroner.

Høyeste isklasse
Mens ordinære cruiseskip har problemer med å gå for langt nord på grunn av faren for isfjell, har M/S "Fram" et overlegent fortrinn. Skuta er bygget etter de strengeste krav til beskyttelse og har den høyeste isklasse, 1A/1B.
I vinter skal M/S "Fram" seile i Antarktis, med anløp blant annet i Sør-Georgia og Falklandsøyene.
Ved påsketider er hun tilbake i Europa for diverse småcruise, blant annet fra Tyskland. 29. mai går ferden nordover.

Vestlandsfjorder
Ved ankomst til Europa kan du hoppe på i Lisboa på påskecruise. "Fram" kommer deretter til Oslo for å gjennomføre en seilas til Stockholm, Helsingfors og St. Petersburg. De videre planene er foreløpig ikke fastsatt, men det jobbes med et cruise langs norskekysten, med hovedvekt på vestlandske fjorder og anløp i spektakulære Flåm. Også Helgeland, Lofoten og Vesterålen kan regne med storfint besøk underveis.
Når Svalbard-tjenesten er overstått, er det mulig å bli med på såkalt reposisjoneringscruise fra Longyearbyen til Reykjavík, dit "Fram" ankommer 16. juli.

ISSKIP: M/S "Fram" har høyeste isklasse og har ingen prøblemer med isflakene i polområdene. Foto: Hurtigruten
ISSKIP: M/S "Fram" har høyeste isklasse og har ingen prøblemer med isflakene i polområdene. Foto: Hurtigruten Vis mer