STØRST AV ALLE: Du har garantert aldri sett bilde av et større passasjerskip. Fordi det finnes ikke! "Oasis of the Seas" er i ferd med å bli klargjort for å ta ombord 5.400 passasjerer. Legg merke til de store heisekranene: De blir små i forhold til den 74 meter høye kjempen. Foto: Eivind Pedersen
STØRST AV ALLE: Du har garantert aldri sett bilde av et større passasjerskip. Fordi det finnes ikke! "Oasis of the Seas" er i ferd med å bli klargjort for å ta ombord 5.400 passasjerer. Legg merke til de store heisekranene: De blir små i forhold til den 74 meter høye kjempen. Foto: Eivind PedersenVis mer

Her er verdens største passasjerskip

Har norsk kaptein og 5400 passasjerer på jomfruturen.

||| Kapteinen blir norsk - men Tor Isak Olsen (47) får ikke lov å snakke med media. Dessuten er Rederiet Royal Caribbean Cruiseline (RCCL) så overtroiske at det heller ikke finnes noe 13. dekk ombord på "Oasis of the Seas".
Alt om kjempen skal være top secret.

Kjempedyrt
Nesten alle 5.400 billettene til jomfrucruiset i desember er solgt. Eneste av ledige av de 37 lugarkategoriene er en juniorsuite til drøyt 60.000 kroner!
Trøsten får være at prisene synker kraftig når hverdagen overtar og "Oasis of the Seas" seiler ordinære ukescruise.
Den aller største lugaren kalles "Royal loft suite" og går over to dekk - med egen spiseavdeling, bar - og butler, naturligvis.

MYE større
Disse bildene som dagbladet.no tok i den finske vestkystbyen Turku (Åbo) i helgen, viser at kolossen "Oasis of the Seas" fremstår som en kloning av Royal Caribbeans (RCCL) ni siste cruiseskip - men det er en forskjell, og den er STOR!
"Oasis of the Seas" er nemlig 40 prosent større enn kjempeskipene "Freedom of the Seas" og "Independence of the Seas" som for noen år siden ble fremvist i Oslo den gang Kjell Inge Røkke dominerte det finske verftet.

Flytter fra Miami
Nå er det "Oasis of the Seas" og  søsterskipet "Allure of the Seas" som skaffer levebrød til tusenvis av finske familier.
Mens "Oasis of the Seas" skal seile sitt første cruise fra Fort Lauderdale 1. desember i år, ligger "Allure of the Seas" nøyaktig ett år etter. At cruisehovedstaden Miami byttes ut med nabobyen, har å gjøre med havneavgiftene, har RCCL-ledelsen tidligere fortalt dagbladet.no.
Det er et bokstavelig talt mektig syn å beundre de to kjempene som ligger på rekke og rad i Turku. "Allure of the Seas" er ennå i tørrdokk, mens "Oasis of the Seas" allerede har gjort sin første testtur.
Da ble styreformannen hentet i helikopter i Stockholm og fløyet ut i Finskebukta. På sin egen blogg skiver amerikaneren at han trodde skipet befant seg i Nordsjøen.
Storsinnede finsker tilgir han nok den blemma. Som storkunde kan man være litt kreativ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Munnkurv
Mens styreformann Richard D. Fain forteller villig vekk om skuta på bloggen på rederiets hjemmeside, er det kroken på døra når norske journalister henvender seg til kaptein Olsen.
Trass i at vestlendingen Tor Isak Olsen om et halvt år skal styre skuta i Karibia, vil ikke rederibossene i Miami gi ham tillatelse til å snakke med dagbladet.no.
Derfor får vi heller ikke stilt spørsmål om fremdriften av byggingen. Vi får heller ikke svar på spekulasjoner om hva som skjuler seg helt foran på skipet, en innretning som minner om en kjempemessig cabriolet-mekanisme. Rederiet har hele tiden forsøkt å spinne myter rundt skipet, så det dukker helt sikkert opp overraskelser underveis.

Oppga kapteinens nummer
Heller ikke verftets egen informasjonssjef, Mario Keiramo, vil bidra med noe som helst. Trass i at Olsens sekretær ga oss mobilnummeret til kapteinen, ville han ikke snakke offentlig før det var klarert. En slik klarering har foreløpig uteblitt.
-"Oasis of the Seas"-konseptet er, uvisst av hvilken grunn, en brennhet potet for RCCL. De ønsker full kontroll på alt som skal offentliggjøres, sier en sentralt plassert kilde.

Frykter kulda
Derfor er journalister henvist til å innhente opplysninger fra andre kilder.
Det har lyktes dagbladet.no å bringe på det rene at når "Oasis of the Seas" blir overlevert i oktober/november og stikker til hav, så seiler hun direkte til USA.
Årsaken er ganske enkel - det er ikke mulig å promotere skuta i Europa slik man gjorde med forgjengerne. "Oasis of the Seas" skal ha ekte gress og trær ombord.
Slikt må plantes når skuta kommer til en klimasone enn er mer temperert enn vinterdager i Skandinavia. Da "Navigator of the Seas" seilte fra Finland i november 2002, ble det laget snømann på pooldekket.
Rederiet ønsker derfor å unngå visne trær og blomster og seiler direkte over Atlanterhavet.
Alt er enormt
Det er enorme dimensjoner over alt på "Oasis of the Seas". I casinoet skal det monteres hele 450 slotmaskiner - og det skal gambles ved 27 bord!
Teateret blir som de største på landjorda, med plass til 1.380 tilhørere.
På øverste dekk blir det et tilbud til de aller tøffeste. Hva sier du til å bli sendt i en line som går tvers over det åpne midtskipet?
"Oasis of the Seas" gir cruiseskip et helt nytt preg. Da "Voyager of the Seas" i 1999 ble lansert med egen handlegate midtskips, ble det ansett som bortkastet areal. Andre rederier fulgte etter og bestilte båter med handlegater, blant dem Color Lines nyeste Kiel-ferjer.
Nå går RCCL nye veier og åpner skipet i friluft. Helt akter blir det laget et spektakulært amfi for underholdning og aktiviteter.

Kjappere enn ventet

Av andre dimensjoner kan nevnes at "Oasis of the Seas" blir på 220.000 dødvekttonn, 360 meter lang, 47 meter bred og 74 meter høy. 65 meter stikker over vannflaten.

Skuta skal drives ved hjelp av åtte motorer som tilsammen yter 140.000 hestekrefter.

Under prøveturen tidligere i juni ble det konstatert at skuta ikke hadde problemer med å komme opp i 24 knops hastighet. Det er 0,7 raskere enn RCCL forlangte da man ble enige om spesifikasjonene.

Dessuten forbruker motorene mindre bunkers enn planlagt.
Ikke rart at rederiets miljømotto er "Save the waves" - og gjerne litt penger, også.

FØRSTE TUR: Under den første testturen for noen dager siden, oppnådde kjempen en høyere hastighet enn bestilt. Legg merke til det åpne amfiet akter. Slik har ingen bygget skip tidligere. Foto: RCCL
FØRSTE TUR: Under den første testturen for noen dager siden, oppnådde kjempen en høyere hastighet enn bestilt. Legg merke til det åpne amfiet akter. Slik har ingen bygget skip tidligere. Foto: RCCL Vis mer
OVERRASKELSE?: Hva er den sorte mekanismen på øverste dekk? Ingen i rederiet kan (foreløpig) gi svar. Foto: Eivind Pedersen
OVERRASKELSE?: Hva er den sorte mekanismen på øverste dekk? Ingen i rederiet kan (foreløpig) gi svar. Foto: Eivind Pedersen Vis mer
FLYTENDE LANDSBY: 10. juni var "Oasis ute på sin første prøvetur. Utpå ettermiddagen kom styreformann Richard D. Fain dalende i et helikopter for å være med på moroa. Foto: RCCL
FLYTENDE LANDSBY: 10. juni var "Oasis ute på sin første prøvetur. Utpå ettermiddagen kom styreformann Richard D. Fain dalende i et helikopter for å være med på moroa. Foto: RCCL Vis mer
UNIK KONSTRUKSJON: Detalj fra akterskiper på "Oasis of the Seas". De høye "pinnene" som stikker opp til venstre, skal være fundamentet for den store friluftsscenen. Foto: Eivind Pedersen
UNIK KONSTRUKSJON: Detalj fra akterskiper på "Oasis of the Seas". De høye "pinnene" som stikker opp til venstre, skal være fundamentet for den store friluftsscenen. Foto: Eivind Pedersen Vis mer
IKKE HELT FERDIG: Det mangler noek strøk maling på skutesiden. Men skipsnavnet kan leses i sveisesømmene. Foto: Eivind Pedersen
IKKE HELT FERDIG: Det mangler noek strøk maling på skutesiden. Men skipsnavnet kan leses i sveisesømmene. Foto: Eivind Pedersen Vis mer
VAREMERKE: Den såkalte Royal Crown er blitt et kjennetegn på RCCL-skipene. Men ingen har større panorama-salonger enn "Oasis of the Seas". Foto: Eivind Pedersen
VAREMERKE: Den såkalte Royal Crown er blitt et kjennetegn på RCCL-skipene. Men ingen har større panorama-salonger enn "Oasis of the Seas". Foto: Eivind Pedersen Vis mer
NESTEMANN: Her ligger søsterskipet "Allure of the Seas", nøyaktig ett år bak i løypa. Hun skal, tro det eller ei,  inn i cruisetrafikk om halvannet år. Foto: Eivind Pedersen
NESTEMANN: Her ligger søsterskipet "Allure of the Seas", nøyaktig ett år bak i løypa. Hun skal, tro det eller ei, inn i cruisetrafikk om halvannet år. Foto: Eivind Pedersen Vis mer