IKKE VELKOMMEN: Fjord Lines "Fjord Cat" blir inntil videre ikke å se i Kristiansand. Katamaranen er verdens raskeste passasjerskip og blir inntil videre liggende i opplag i Korsør i Danmark.
Foto: Eivind Pedersen
IKKE VELKOMMEN: Fjord Lines "Fjord Cat" blir inntil videre ikke å se i Kristiansand. Katamaranen er verdens raskeste passasjerskip og blir inntil videre liggende i opplag i Korsør i Danmark. Foto: Eivind PedersenVis mer

Kaos og dyre billetter i sommertrafikken

Forventer kaos på Norges største fergestrekning.

|||(Dagbladet): Norges største fergestrekning går fra Kristiansand til  Hirtshals. Nå kan det bli kaos i sommer. Årsaken er at havnestyret i Kristiansand ikke vil ha fergetrafikk som ikke er basert på helårsdrift. Derfor er Fjord Line blitt nektet å seile med hurtigferga "Fjord Cat". Resultatet blir monopol for Color Line - og høye billettpriser.
Color Lines trafikerer strekningen med kun en båt, "Superspeed 1". Den er alene for liten til ta hånd om sommertrafikken,  og rederiet har satt opp ekstra nattseilaser for å få alle med.
Dermed vil mange småbarnsfamilier på Danmarkstur bli henvist til å reise om natta for å få tak i de billigste billettene.
Lokalavisen Fædrelandsvennen omtaler vedtaket som en parodi og en skandale og oppfordrer havnestyrets medlemmer å vurdere sine plasser.

Beklagelig avgjørelse
Avgjørelsen om å utestenge Fjord Line beklages av reiselivsdirektør Ronny Andersen i Destinasjon Sørlandet. Han håper at myndighetene gir Fjord Line tillatelse til å seile fra neste år. Andersen kan ikke forstå at det er for dårlig kapasitet på Kristiansand havn til å ta handle ytterligere en ferge. For tre år siden var det fire ferjer som trafikerte Kristiansand om sommeren.
I fjor fraktet Fjord Line ca. 230.000 passasjerer mellom Kristiansand og Danmark i løpet av noen hektiske sommermåneder.
-Som turistorganisasjon er vi opptatt av at konkurranse både er sunt og til det beste for både operatørene og turismen, sier Andersen til dagbladet.no.
Andersen sier han allerede har fått melding om at den sprengte kapasiteten skaper problemer for søndagstrafikken.

Risikerer kjempesmell
Fjord Line gir seg ikke uten sverdslag. Rederiet sammenlikner kravet om helårsdrift med en flyplass ikke skulle kunne ta imot fly fra fra vinterreisemål som Alpene, uten at selskapet måtte fly med tomme fly til skiparadisene også om sommeren.

Rederiet får full støtte av Kystverket som mener det ikke finnes demokratiske hjemler for å pålegge Fjord Line å seile på helårsbasis.

Dessuten er trafikkgrunnlaget vinterstid så spinkelt at det vil være miljømessig kritikkverdig å seile side om side med flere så å si tomme passasjerskip. Dessuten er den lille katamaranferja "Fjord Cat" kun egnet for sommertrafikk.
Fjord Line planlegger å sende regningen for tapet til skattebetalerne i Kristiansand. Søksmålet mot Kristiansand kommune blir på flere titalls millioner. Rederiet anslår at man foreløpig har tapt 50 millioner kroner på havnekrøllet i Kristiansand.
Parallellt er ESA i gang med å vurdere lovligheten av utestengelsen. EØS-kontrollorganet kan også gi påtale, dersom man deler Kystverkets oppfatning om at det lokale havnestyret har utestengt Fjord Line på urettmessig vis.

For sent
18. mai bestemte havnestyret enstemmig at man ville gi etter for Kystverkets sviende vurderinger. Fjord Line ble gitt dispensasjon til å seile i inneværende sesong, mens kravet om helårsdrift er brakt inn for Fiskeri- og kystdepartementet for endelig avgjørelse.
-Tillatelsen kom for sent. Vi hadde ingen praktiske muligheter til å ansette folk og få klargjort "Fjord Cat" for innsats i sommer. Det tar tid å få orden på både ansettelser, godkjenninger og sertifikater. Vi hadde tidligst vært klare til begynnelsen av juli. Dessuten skjer størsteparten av billettsalget svært tidlig. Vi må kunne basere driften på forutsigbarhet, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

Ikke velkommen
Han legger skjuler ikke på at rederiet føler seg uvelkommen i Kristiansand.
-Havnestyret har tvunget oss ut i en hengemyr. Jeg kan forsikre at vi har sterk nok økonomi til å fighte oss tilbake på trafikken mellom Kristiansand og Danmark. Men jeg er skuffet over at havnestyret gjør så mange krumspring for å hindre oss i å utvikle et godt sommertilbud, sier Fardal.
-Det er som å bli bundet på hender og føtter og kastet på vannet for å svømme, legger han til.

Verdens kjappeste
Fjord Line har i flere år trafikert strekningen Kristiansand-Hanstholm, mens Color Line tok seg av Kristiansand-Hirtshals. I fjor høst fikk Fjord Line omsider lov til å anløpe Hirtshals - og samtidig begynte problemene med havnemyndighetene i Kristiansand.
Før Color Line anskaffet de såkalte Superspeed-skipene på Danmarks-rutene fra Larvik og Kristiansand, hadde rederiet i flere år supplert sommertrafikken med hurtigferja "Silvia Ana L".
"Fjord Cat" regnes som verdens raskeste passasjerskip og er innehaver av det såkalte "Atlanterhavets Blå Bånd" etter historiens raskeste overfart fra USA til Europa - men en SNITTfart på nesten 42 knop!
Til Danmark bruker ferje kun to timer, mens Superspeed-konseptet har en overfart på tre timer og et kvarter.

KAMPKLAR: Administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line er klar til rettlig oppgjør om ferjekrangelen i Kristiansand.
KAMPKLAR: Administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line er klar til rettlig oppgjør om ferjekrangelen i Kristiansand. Vis mer