STRENGEST I NORD: Dette kartet viser hvor sikkerhetsportalene stoppet nøyaktig samme sko - og hvor de gikk rett gjennom sikkerhetsportalene som i utgangspunktet skal være likt kalibrert. Det er påfallende hvordan flyplasser i Nord-Europa ga stoppsignal (rødt) i forhold til flyplassene lenger sør (grønt) som alle slapp skoene gjennom uten å pipe. De norske flyplassene som ble testet ga for sikkerhets skyld både rødt og grønt lys! Grafikk: Kjell Erik Berg
STRENGEST I NORD: Dette kartet viser hvor sikkerhetsportalene stoppet nøyaktig samme sko - og hvor de gikk rett gjennom sikkerhetsportalene som i utgangspunktet skal være likt kalibrert. Det er påfallende hvordan flyplasser i Nord-Europa ga stoppsignal (rødt) i forhold til flyplassene lenger sør (grønt) som alle slapp skoene gjennom uten å pipe. De norske flyplassene som ble testet ga for sikkerhets skyld både rødt og grønt lys! Grafikk: Kjell Erik BergVis mer

Lotto-tilstander: Samme sko både piper - og IKKE piper

Ett par sko og noen titalls reportasjereiser har avslørt at det er stor forskjell på flyplassenes sikkerhetskontroller.

||| Har du selv undret deg over at du noen ganger går glatt gjennom sikkerhetskontrollen, mens du andre ganger omtrent må strippe for å komme gjennom?
Dagbladets undersøkelse viser at du har all grunn til å lure på utstyret. Teknologien preges av Lotto-tilstander. Det finnes åpenbart ingen felles norm for hvordan følsomheten skal kalibreres.

Tynt metall
Dagbladets reisereporter Eivind Pedersen har i et drøyt år utført sin egen undersøkelse av hvordan det egentlig står til med sikkerhetskontrollene på flyplassene.
Med pinlig journalistisk nøyaktighet har han plukket av seg alt som kunne tenkes å pipe i kontrollen - alt fra mobiltelefon, belte og solbriller til mynter og kredittkort.
Kun skoenes små stifter og en tynn metallskinne i sålen har gjenstått.
Det er disse metallgjenstandene som har fått sikkerhetsportalene til å oppføre seg så ulikt.
Nøyaktig samme sko både piper - og ikke piper i sikkerhetskontrollen. Til og med på samme flyplass, med noen timers mellomrom, har skoene gjort forskjellig utslag i den såkalte sikkerhetsportalen.

Store avvik

Det bemerkes at de loggførte utslagene ikke skyldes de regelpålagte stikkprøvene der portalen piper for cirka hver 12. passasjer - uansett om vedkommende er naken eller har en ambolt i lomma.
Dessuten er det stor forskjell på hvordan kontrollen gjennomføres, trass i at regelverket er likt for alle EU- og EØS-land.
I ett tilfelle foregikk sikkerhetskontrollen uten at det satt noen og sjekket skjermbildet av gjenstander som ble sendt gjennom røntgenmaskinen.
Ved en annen anledning, på en norsk flyplass, fikk et barn lov til å ta med seg en stor lekepistol. Begrunnelsen var at han skulle reise med et privatfly!

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Koster for mye
Det er heldigvis svært sjelden at sviktende sikkerhetssjekk (security) er skyld i flyulykker. Bare 0,8 prosent av de siste års ulykker har vært forårsaket av slik slendrian. Men tiltakene koster flesk. Avinor alene betaler i år en milliard kroner for sikkerhetstiltak på norske flyplasser. Utgiftene tilsvarer 15 prosent av Avinors samlede inntekter.
- Det er for mye, spør du meg, sukket konsernsjef Sverre Quale i Avinor da han nylig holdt innlegg på den skandinaviske luftfartskonferansen, Solakonferansen.

BILDEBEVISET: Slik ser røntgenbildet av skoene ut. I hver såle er det støpt inn tynne metallplater. Sammen med ørsmå stifter i hælen, fikk de kontrollutstyret ved flyplassene til å oppføre seg vidt forskjellig. Alle foto: Eivind Pedersen
BILDEBEVISET: Slik ser røntgenbildet av skoene ut. I hver såle er det støpt inn tynne metallplater. Sammen med ørsmå stifter i hælen, fikk de kontrollutstyret ved flyplassene til å oppføre seg vidt forskjellig. Alle foto: Eivind Pedersen Vis mer

Tysk service
Den mest passasjervennlige sikkerhetskontrollen fant vi i Frankfurt. Dersom skoene piper i portalen, blir du på en svært vennlig måte bedt om å sette deg på en stol. Deretter tar sikkerhetsvakta skoene dine og kjører de gjennom røntgenmaskinen. Slik unngår du å måtte labbe på et skittent gulv og kanskje vise for all verden at du har hull i sokken.

AVSLØRENDE SKO Disse skoene avslørte at det er store forskjeller  på sikkerhetsnivået på flyplassene. Noen steder ga de utslag i sikkerhetsportalen, mens de gikk glatt gjennom andre.
AVSLØRENDE SKO Disse skoene avslørte at det er store forskjeller på sikkerhetsnivået på flyplassene. Noen steder ga de utslag i sikkerhetsportalen, mens de gikk glatt gjennom andre. Vis mer

Lettest i sør
Dagbladets undersøkelse viser at jo lenger sør i Europa du befinner deg, desto enklere er det å komme gjennom sikkerhetskontrollen. I Lisboa ble passasjerer regelrett nektet å ta av seg skoene for å kjøre dem gjennom røntgenmaskinen.
Nøyaktig det motsatte skjer på Heathrow-flyplassen i London. Der er sikkerhetssjekken så omstendelig og brysk at du trekker et lettelsens sukk når du har passert. Et godt råd er å unngå å komme til portalen med beltet i buksa. Da unngår du å få regelrett kjeft av sikkerhetspersonellet.

Glade hollendere
Rett over Kanalen, på Schiphol-flyplassen i Amsterdam, er tonen totalt annerledes. Her finner du noen av verdens blideste kontrollører. De rister stort sett på hodet og smiler dersom du gjør tegn til å ta av deg skoene. "Why are you doing so, Sir?" spurte den glade hollenderen da Dagbladets utsendte, preget av nylig opplevde sterke scener på Heathrow, gjorde tegn til å løsne fottøyet.

Bodyscanner
Nettopp Schiphol har testet ut såkalte bodyscannere. Ved hjelp av mikrobølge-teknologi blir du avkledd til skinnet og kan sjekkes av en kontrollør som sitter i et siderom. Samtidig blir luften rundt deg sjekket for spor av eksplosiver. Fordelen med teknikken er at passasjerene slipper å legge fra seg noe som helst før sjekken.
For tre-fire år siden var det stor ståhei rundt denne teknologien. Avinor planla testing på Stavanger lufthav, Sola. Men planene ble i fjor høst lagt på is etter massive protester fra både Datatilsynet og de ansatte.
Dagens ordning blir nok beholdt i mange år. Derfor må du fortsatt belage deg på overraskelser i sikkerhetssjekken. Akkurat som med Lotto-trekningen.

BADEVEKT-PRINSIPPET: Øverste leder for Luftfartstilsynet, luftfartsdirektør Heine Richardsen, har ingen annen forklaring på forskjellen i kalibreringen av sikkerhetsutstyret enn at du ikke veier det samme på to badevekter!
BADEVEKT-PRINSIPPET: Øverste leder for Luftfartstilsynet, luftfartsdirektør Heine Richardsen, har ingen annen forklaring på forskjellen i kalibreringen av sikkerhetsutstyret enn at du ikke veier det samme på to badevekter! Vis mer