PRISBEVISSTE: Dagbladet snakket med 40-50 passasjerer på vei til Birmingham fra Sandefjord Lufthavn i går kveld. Alle hadde valgt Ryanair på grunn av lave priser. Foto: John Terje Pedersen
PRISBEVISSTE: Dagbladet snakket med 40-50 passasjerer på vei til Birmingham fra Sandefjord Lufthavn i går kveld. Alle hadde valgt Ryanair på grunn av lave priser. Foto: John Terje PedersenVis mer

Nå kan du fly gratis

Du kan spare mye på flykrig i lufta.

TORP/OSLO (Dagbladet): Ryanair har lenge herjet vilt med sine konkurrenter, men nå har ellers så politisk korrekte SAS kastet seg med i ordkampen med sine konkurrenter.

De siste dagene har selskapet hatt annonser i blant annet Dagbladet og VG der de oppfordrer sine kunder til å sjekke gebyrene til Norwegian. Ryanair opererer med gratis reiser på enkelte avganger, der du kan betale under hundrelappen i avgifter. Dagbladet snakket med 40-50 passasjerer på vei til London fra Sandefjord Lufthavn i går kveld. Alle hadde valgt Ryanair på grunn av lave priser.

  -For dyrt
-?Norwegian har hatt markedet for seg selv, med SAS som eneste konkurrent. Med Ryanair vil det nok bli mye vanskeligere for Norwegian, tror Ryanair-direktør Michael O?Leary.

-?Men de kan fortsette å vokse hvis de senker prisene. Jeg mener prisene deres er altfor høye, sa O?Leary til NRK da Ryanair etablerte seg på Rygge tidligere i uka.

Ordkrigen startet med at den nytilsatte markedssjefen i Ryanair sammenliknet SAS-aksjen med tyggis.

-?Lufthansa kommer til å kjøpe SAS når aksjen er like mye verdt som et stykke Hubba Bubba, sa han til det svenske nyhetsbyrået Direkt i forrige uke.

Fikk gratistilbud
SAS-sjef John Dueholm svarte dagen etter med «Hva er avgiften for å tygge tyggegummi på Ryanair?»

Krangelen handler også om selskapenes priser, punktlighet og antall bortkommen bagasje.

KJØRTE FRA BERGEN: Jens Moos og sønnen Harald (12) kjørte fra Bergen til Torp, og skal ta fly til Bologna i Italia. - Det er billig, og det er det viktigste. Vi har sjekket prisene nøye og sammenlignet med flere flyselskaper. De har betalt 1000 kroner for to voksne og to barn. - Hos SAS var det ti ganger så dyrt, mens det var dobbelt så dyrt hos Norwegian. Foto: John Terje Pedersen Vis mer

Konsernsjef Mats Jansson i SAS fikk tilbud fra Ryanair om å fly gratis med selskapet i tre måneder, men svarte at det neppe ble gratis uansett, på grunn av alle de skjulte gebyrene.

Til økonominettstedet E24 sa kommunikasjonsdirektør i SAS Norge, Thomas Midteide, at Ryanair lever av å pisse på konkurrentene.

Informasjonsrådgiver i SAS Norge, Gro Elin Hansen, mener konkurransen fra Ryanair vil ha liten innvirkning på deres resultater.

-?Vi har helt ulike produkter og retter oss til helt forskjellige markeder. Vi i SAS retter oss til forretningsmarkedet, mens Norwegian og Ryanair retter seg mot privat- og feriemarkedet.

SAS bommer
Norwegian-gründer Bjørn Kjos ler og synes konflikten er komisk og på Hubba Bubba-nivå. Han mener SAS bommer på sin uttalelse om forretningsmarkedet.

-?Produktene er like; vi flyr også forretningsfolk, sier Kjos, som mener annonseangrepene som handler om gebyrer er uproblematiske. Du velger selv om du vil betale gebyr, sier Kjos.

Han har merket seg ordkrigen mellom Ryanair og SAS.

PRISEN VIKTIGST: Annfrid Løde (65) og Oddrun Teige (61) er med seks andre til et yngre par i Birmingham som nettopp har giftet seg. - Prisen er viktigst, sier de to, og legger til at de også setter sikkerheten høyt. - Det er viktig med komfort, men det er ikke så farlig på korte turer, mener de. Foto: John Terje Pedersen Vis mer

-?Men tonen er ikke tøff fra vår side, sier Norwegian-sjefen.

Kjos poengterer at Ryanair flyr veldig annerledes enn SAS og Norwegian.

-?Ryanair flyr som oftest til flyplasser langt unna byene. Derfor kan de holde en lav pris, sier han.

Norwegian-gründeren fnyser av Ryanairs priskritikk.

-?Forskjellen på snittprisen mellom Ryanair og Norwegian ligger på rundt hundre norske kroner. O?Leary sier alle er dyre. Han har sin stil, og jeg ler av det, sier Bjørn Kjos.

Tøff konkurranse
Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, registrerer at flybransjen har en røffere språkbruk seg imellom.

-?Det tilsier at konkurransen har blitt tøffere. For oss forbrukere er økt konkurranse som regel bra. Vi får større valgfrihet. Flere tilbud betyr vanligvis at prisene går ned, men tidligere erfaring fra steder der Ryanair går inn, er at de forskjellige aktørene i bare begrenset grad stjeler kunder av hverandre. Totalmarkedet øker gjennom at folk rett og slett kjøper flere reiser fordi tilbudene blir gode.

PRISEN BESTEMMER: Morten Boberg (39) og Anne Hubert (38) fra Oslo og Hønefoss skal med flyet til Birmingham. - Ryanair er billig, og prisen er viktigst, sier de to som har betalt 4200 kroner for to personer tur-retur. DE skal mellomlande i Birmingham på vei til Alicante. - Det er bra med konkurranse mellom selskapen, mener Morten. De to mener komfort ikke er så viktig. - Vi trenger ikke noe luksus. Foto: John Terje Pedersen. Vis mer

-?Vi i Forbrukerrådet er alltid positive til økt tilbud og økt valgfrihet for forbrukerne.

SAS furter
-?Kjempefint at selskapene barker sammen. Forbrukerne lærer masse om selskapene, og man får vite hva de står for og hvordan de tenker, sier kommunikasjonsekspert Hans Geelmuyden til Dagbladet.

-?Jeg er kritisk til og overrasket over måten SAS reagerte på Ryanairs angrep. SAS inntok offerrollen, og det bør de ikke gjøre. SAS burde ikke furte på den måten, mener Geelmuyden.

Han mener den siste tidas ordkrig viser at konkurransen fungerer.

-?Vi får håpe at minst to av selskapene overlever, for er det noe man ikke vil ha er det et SAS-monopol.

Han kaller Ryanair for klassiske opprørere som angriper legitimt.

-?Det er kanskje ikke sympatisk, men det er en god måte å få oppmerksomhet. SAS-svaret derimot er en dårlig måte å få oppmerksomhet på.

VIL IKKE STÅ: Unni Dahl Brinch (52) og Ulrikke (17) skal sammen med familien til Birmingham. - Det er billige turer, og vi vet at Ryanair er billigst, sier Unni. DE har betalt 2600 kroner tur-retur for fire personer. - Komfort er ikke viktig. Vi ser på flyet som en buss. Men vi vil ikke ha ståplasser, det får være grenser, sier de to. Begge mener SAS er best, fordi man får størst plass. De resier likevel sjelden med dem, på grunn av prisen. Foto: John Terje Pedersen Vis mer

Til tross for at han mener SAS og Ryanairs offentlige krangling er bra, mener han Norwegian bør fortsette å angripe på sin måte; komme med billigere løsninger enn SAS.

-?SAS er som en gammel dinosaur som ikke klarer å tilpasse seg Norwegians lavprisstruktur.

Positivt for turismen
Økt flytilbud kommer ikke bare den enkelte forbruker til gode.

-?Flere direkte flyruter mellom Norge og utlandet er svært positivt for turistnæringen. Undersøkelser viser at jo lettere det er å komme seg til Norge, jo lettere er det for utlendinger å bestemme seg for å dra hit, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, til Dagbladet.

I åra 2003 til 2008 økte antall turister til Norge med 30 prosent, og ifølge Tuftin skyldtes mye av økningen at flytilbudet ble utvidet.

Hans Geelmuyden,