<strong>BEGEISTRET:</strong> Hotellsjef ved Hotell Molde liker godt nyordningen med stjernerangering. Han får trolig følge av flere kolleger. Foto: ODD ROAR LANGE
BEGEISTRET: Hotellsjef ved Hotell Molde liker godt nyordningen med stjernerangering. Han får trolig følge av flere kolleger. Foto: ODD ROAR LANGE Vis mer

Norske hoteller skal få stjerner

Men Stordalens Choice-kjede synes rangeringen er millionsløsing.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

MOLDE (Dagbladet.no): Synes du det er vanskelig å finne ut hvilket hotell du skal bo på i Norge? Nå får du snart hjelp. Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad har gitt NHO Reiseliv i oppdrag å få på beina et system med stjernerangering slik vi kjenner det fra utlandet.

Regningen på fem millioner kroner skal betales av Innovasjon Norge.

— Beløpet skal dekke oppstartsfasen. Den løpende driften etter oppstartsfasen skal dekkes av næringen selv, sier Brustad.

— Styringsgruppen for et nasjonalt kvalitetssikringssystem for overnattingsbedrifter har utviklet et godt og moderne kvalifiseringssystem, og jeg ser fram til at systemet blir etablert. Jeg håper det vil være til nytte for så vel næringen som turistene, sier statsråden til Dagbladet.no.

Ut av Oslo
Hun peker også på at det nye stjernekontoret ikke skal ligge i hovedstaden:

«Det er ønskelig at selskapet med ansvar for drift av kvalitetssikringsordningen lokaliseres utenfor Oslo-området,» heter det i Brustads brev til NHO Reiseliv.

Men ikke alle er like glade for innføringen dersom stjerner blir utdelt etter romstørrelse og innhold istedenfor kvalitetstesting og gjestenes tilbakemeldinger:

— Dersom stjerneordningen blir frivillig, kommer vi til å stå utenfor, sier Torgeir Silseth, adm. direktør i Choice Hotels Scandinavia, som eies av Petter Stordalen.

— «Krisepakke»
— Det er gal bruk av penger, og vi får se på det som krisepakke i vanskelige reiselivstider, ler Silseth, som fortsetter:

— At gamle tidligere hotellansatte skal rangere hoteller etter en fastsatt standard, er stivbeint og gammeldags måte å gjøre det på. La heller kundene selv få vurdere oss, så kan deres karakterer legges ut på nettsider, sier Silseth.

Kollegene i Rica og Thon er mer nyansert:

Vil være med
— En gammeldags ordning er vi sterkt imot. Men vi vil gjerne være med og utforme et nytt system, der service og kvalitet betyr mer enn antall gullkraner, sier Thon Hotels-direktør Morten Thorvaldsen i den Olav Thon-eide hotellkjeden.

Kommersiell direktør i Rica-hotellene, Pål Semb-Johansen, sier dette:

Dette sier stjernene

Over 60 norske hotell har frivillig gått inn i en norsk foreløpig klassifiseringsordning. Mye tyder på at de nye norske reglene vil bli omtrent som de som allerede er tatt i bruk både i Norge og i utlandet.

* = Hotell med enkel romstandard og felles dusj og toalett.

** = Hotell med enkel romstandard hvor minst 50 % av rommene har egen dusj og toalett.

*** = Hotell med god romstandard hvor alle rommene har telefon, TV, dusj og toalett samt servering av alle måltider i egne eller nærliggende lokaler. Dobbeltrom minst 16 m2. Enkeltrom minst 14 m2.

**** = Et fullservicehotell med meget god romstandard. Dette inkluderer bl.a.: À la carte-restaurant — middag, Dobbeltrom minst 20 m2. Enkeltrom minst 16 m2. Internettadgang på rommene.

***** = Et fullservicehotell med eksklusiv romstandard og serviceytelser på et høyt nivå. Dette inkluderer bl.a. Dobbeltrom minst 24 m2. Enkeltrom minst 18 m2. Generelt luksuriøst innredede rom og fellesarealer. À la carte-restaurant — lunsj og middag. Innendørs svømmebasseng eller bemannet fitness-senter. Resepsjon bemannet 24 timer. 24 timers room service. Suiter til rådighet.

Kilde: Klassifisering.no

— Vi vil være med og ferdigstille prosjektet med stjerner dersom det blir slik vi har foreslått til NHO Reiseliv, med egenrapportering og kvalitetssikring fra utenforstående, sier Semb-Johansen.

— Lettere for gjestene
— Stjerneklassifisering er fint for oss. Og gjør det lettere for gjestene når de skal velge hotell, sier hotelldirektør Terje Stokke ved Hotell Molde, som var blant de første i landet som fikk stjerner på veggen.

Av de mer kjente hotellene med stjerner, er Britannia Hotel i Trondheim og Voksenåsen hotell i Oslo.

Også HSH Reise (tidligere Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon) er positiv til stjerneinnføringen.

— Ut fra et forbrukerperspektiv er det på tide med et klassifiseringssystem for norske hoteller. Og det kan virke noe rart at næringen er så mye imot. Men vi tror at et system vil tvinge seg fram ganske raskt, sier direktør i HSH Reise, Hilde Charlotte Solheim.

Standard
— Offisiell begrunnelse er at de er redde for at rigide regler skal gjøre at eksotiske hoteller med spesiell innredning ikke får belønning for dette, men isteden rangeres for lavt.

— Stjernene skal gi deg svar på hvilken standard hotellet har, og ikke vurdere ting som service, renhold, kvaliteten på mat og drikke,og tilsvarende, slik vi kjenner det fra restauranter.

— Jeg tror de fleste norske hotell vil havne omtrent midt på skalaen, og at vi har få med én eller fem stjerner, sier Hilde Charlotte Solheim.

Den nye stjerneordningen skal etter planen være på plass fra 1. januar neste år.

Her er stjernehotellene

*****
Britannia Hotel, Trondheim

****
Fru Haugans Hotel, Mosjøen

Voksenåsen Hotell, Oslo

Sølvgården Hotell, Rysstad

***
Selbusjøen Hotell & Gjestegård, Selbu. Farsund Fjordhotell, Farsund. Hafjell Hotell, Øyer. Almås Hotell, Stord.

Birkebeineren Hotell, Lillehammer. Overhalla Hotell, Overhalla. Trolltun Gjestegård, Dombås. Gardermoen Hotell B&B,Nannestad. Bjørns Kro & Motell, Lillehammer. Hotell Molde, Molde. Namsskogan Hotell, Trones. Gudvangen Fjortell, Gudvangen. Gardermoen Airport Hotell, Gardermoen. Sunde Fjord Hotell, Ålesund. Toftemo Turiststasjon, Dovre Marché Rygge Vest Flyplasshotellet, Rygge

**
Skaslien Gjestgiveri, Kirkenær. Fonnfjell Hotell, Meråker. Sandmoen Motel, Trondheim.

Kilde: Klassifisering.no

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer