EUROPA RUNDT: Hvert eneste år reiser tusenvis av ungdommer rundt i Europa med ryggsekk og togbillett. Og nå blir de stadig flere, etter år med nedgang på grunn av konkurransen fra luftfarten. Foto: OLIVER ORSKAUG
EUROPA RUNDT: Hvert eneste år reiser tusenvis av ungdommer rundt i Europa med ryggsekk og togbillett. Og nå blir de stadig flere, etter år med nedgang på grunn av konkurransen fra luftfarten. Foto: OLIVER ORSKAUGVis mer

Rekordsalg av interrail-billetter

Men, prisene stiger på grunn av sterk euro.

(Dagbladet.no): Interrail er på moten igjen. For andre år på rad opplever NSB økt etterspørsel og omsetning av interrail-billetter.

Etter sammenhengende salsgsvikt det siste tiåret, økte salget i fjor med 63 prosent.

På moten igjen
Den absolutte bunnen var i 2006. Da solgte NSB knapt 3000 billetter. I fjor derimot var salget på 6745 billetter, 2600 flere enn året før.

Og interrail er ikke noe bare unge reiser på, som i tidligere tider. På 70- og 80-tallet dro flere titusener på slike reiser hvert år - og alle var unge.

Seneste i 1991 solgte NSB nesten 27 000 interrail-billetter i løpet av en sesong.

Tøff konkurranse
En av grunnene til nedgangen har vært dårlig markedsføring, billigere flyreiser og endret reisemønster blant folk. Fellesferien har ikke den samme posisjonen i samfunnet som før, og mange velger heller å reise på flere, men kortere reiser til europeiske storbyer.

Alternativet er å dra på ryggsekkturer til Asia og Sør-Amerika, noe som ikke var så vanlig før.

Etter at NSB og andre europeiske togselskaper relanserte interrail-produktet for to år siden, økte salget og oppmerksomheten om reiseformen.

Blant endringene som ble innført var at de over 26 år kunne reise i bedre togkupéer. Du kan kjøpe billetter for enkeltland og ikke regionale soner og du dele opp reisedagene dine i en bestemt tidsperiode.

Flere reiser med barn
Økt oppmerksomhet om miljøvennlige transportløsninger har også bidratt til at interrail har fått sin renessanse. Det samme merker et selskap som Star Tour, som har lansert flere togcharterreiser fra Norge til Europa med stort hell.

På midten av 90-tallet var sju av ti reisende under 26 år. Nå er halvparten av de som reiser over 26 år og mange tar også med seg barna sine på tur, noe man ikke kunne gjøre tidligere.

For årets sesong planlegges ingen produktendringer, men prisene øker. Årsaken er at den norske kronen har svekket seg mot euro.

- Men, skulle den norske kronen styrke seg utover våren, så vil vi sette ned prisene igjen, sier produktsjef Wenche Berger i NSB til Dagbladet.no.