Rekordsalg av interrail-billetter

Men, prisene stiger på grunn av sterk euro.

EUROPA RUNDT: Hvert eneste år reiser tusenvis av ungdommer rundt i Europa med ryggsekk og togbillett. Og nå blir de stadig flere, etter år med nedgang på grunn av konkurransen fra luftfarten. Foto: OLIVER ORSKAUG
EUROPA RUNDT: Hvert eneste år reiser tusenvis av ungdommer rundt i Europa med ryggsekk og togbillett. Og nå blir de stadig flere, etter år med nedgang på grunn av konkurransen fra luftfarten. Foto: OLIVER ORSKAUG Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Interrail er på moten igjen. For andre år på rad opplever NSB økt etterspørsel og omsetning av interrail-billetter.

Etter sammenhengende salsgsvikt det siste tiåret, økte salget i fjor med 63 prosent.

På moten igjenDen absolutte bunnen var i 2006. Da solgte NSB knapt 3000 billetter. I fjor derimot var salget på 6745 billetter, 2600 flere enn året før.

Og interrail er ikke noe bare unge reiser på, som i tidligere tider. På 70- og 80-tallet dro flere titusener på slike reiser hvert år - og alle var unge.

Seneste i 1991 solgte NSB nesten 27 000 interrail-billetter i løpet av en sesong.

Tøff konkurranseEn av grunnene til nedgangen har vært dårlig markedsføring, billigere flyreiser og endret reisemønster blant folk. Fellesferien har ikke den samme posisjonen i samfunnet som før, og mange velger heller å reise på flere, men kortere reiser til europeiske storbyer.

Alternativet er å dra på ryggsekkturer til Asia og Sør-Amerika, noe som ikke var så vanlig før.

Etter at NSB og andre europeiske togselskaper relanserte interrail-produktet for to år siden, økte salget og oppmerksomheten om reiseformen. Blant endringene som ble innført var at de over 26 år kunne reise i bedre togkupéer. Du kan kjøpe billetter for enkeltland og ikke regionale soner og du dele opp reisedagene dine i en bestemt tidsperiode.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer