- FLERE LOVBRUDD:  Det norske Forbrukerombudet ber irske myndigheter gripe inn mot ulovlig prismarkedsføring fra Ryanair og sjefen Michael O' Leary. Foto:  EPA/Scanpix.
- FLERE LOVBRUDD: Det norske Forbrukerombudet ber irske myndigheter gripe inn mot ulovlig prismarkedsføring fra Ryanair og sjefen Michael O' Leary. Foto: EPA/Scanpix.Vis mer

- Ryanair skjuler ekstrakostnader

Forbrukerombudet ber irske myndigheter stoppe flere lovbrudd.

Forbrukerombudet har sendt en oppfordring til irske forbrukermyndigheter om å ta opp en rekke lovbrudd som de mener Ryanair begår.

Det er Ryanairs mangelfulle prisinformasjon og kontaktopplysninger Forbrukerombudet mener er ulovlig.

Ryanair reklamerer med store mengder flybilletter til svært lave priser.

En lang rekke tilleggskostnader knyttet til for eksempel innsjekking, er imidlertid ikke inkludert i disse lave prisene.

- Tar betalt uansett

- Er ekstrakostnadene uunngåelige,  må de inkluderes i billettprisen. Ryanair tar betalt uansett hvordan innsjekking skjer, enten det gjøres på nett eller på flyplassen. Da må disse kostnadene inngå i all prismarkedsføring, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Ombudet er i tillegg misfornøyd med kundenes mulighet til å klage.

På sine nettsider oppgir Ryanair kun en postadresse og et faksnummer som kan brukes for passasjerklager.

- Må oppgi e-post

- Ryanair gjør det unødvendig vanskelig for kundene sine å klage ved å kreve at klager må sendes per brev eller faks. I tillegg er det i strid med norsk og europeisk regelverk å ikke oppgi en e-postadresse som selskapet kan nås på, sier Gjedrem.

Forbrukerombudet har tidligere tatt sakene opp direkte med Ryanair, uten hell. Det er derfor de nå har tatt kontakt med irske myndigheter, i håp om at de skal ta affære. (NTB).