Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Størst under Storebælt-broen

Her sniker verdens største passasjerskip seg under Storebælt-broen mellom Fyn og Sjælland.

NÆRPASSERING Her passererer verdens aller største passasjerskip "Oasis of the Seas" under Storebæltbroen i Danmark. Takket være teleskopiske skorsteiner, var det mulig å lirke skuta under broen. Foto: RCCL
NÆRPASSERING Her passererer verdens aller største passasjerskip "Oasis of the Seas" under Storebæltbroen i Danmark. Takket være teleskopiske skorsteiner, var det mulig å lirke skuta under broen. Foto: RCCL Vis mer

||| I en hastighet av i underkant av 40 km/t stevnet skipet på 225.000 bruttotonn igjennom Storebælt. Mange skuelystne hadde samlet seg for å se det fullt opplyste skipet passere.
For sikkerhets skyld ble broen stengt for biltrafikk da "Oasis of the Seas" passerte.

Nytt skip neste år
Med passeringen natt til søndag 1. november, setter megaskipet "Oasis of the Seas" en foreløpig standard for hvor store disse havets kjemper kan bli. Det var bare halvannen meters klaring mellom skorsteinen og broen.
Neste år, omtrent på samme tid, skal søsterskipet "Allure of the Seas" seile samme leden.

Nesten null klaring
Fredag 30. oktober ble den 360 meter lange cruise-kolossen slept ut fra verftet vest for den finske byen Turku (Åbo). De aller første hundre meterne var de mest kritiske. Utseilingen måtte skje ved høyvann. Da er det nøyaktig 90 centimeter mellom bunnen og skipet. Likevel er det for grunt til å bruke propellene. Derfor var kravet at det ikke måtte blåse kraftigere enn 10 knops vind.

Senket skorsteinene
Det som i utgangspunktet ble ansett som en fysisk umulighet ble gjennomført i natt. Det 72 meter høye skipet Seas passerte den 65 meter høye Storebæltbroen. Det lot seg gjøre takket være spesialkonstruerte teleskopskorsteiner som ble senket . Dette reduserte skipets høyde med 6,15 meter. I tillegg passerte hun ved lavvann. Den norske kaptein Tor Olsen og hans kolleger på kommandobroen satte full fart på propellene, noe som fikk skipet til å stikke enda dypere i vannet.
— Alt gikk som planlagt. Men vi var ikke forberedt på at passeringen skulle bli en så spektakulær opplevelse, sier William S. Wright som fungerer som kaptein på overføringen fra verftet.
Wright er forøvrig godt kjent i Norge. Han startet karrieren med å styre Hurum-ferja til Drøbak. I Norge ble han gift og lærte seg språket.

Rett vest
Kjempen er nå på vei over Atlanterhavet til Port Everglades i Florida. Dette skal bli hjemmehavnen til både "Oasis" og Allure", simpelthen fordi det måtte bygges nye terminaler til kjempeskipene. Slikt var det ikke plass til i cruise-metropolen Miami.

Stor interesse
Allerede har 5.000 nordmenn bestilt cruise med "Oasis of the Seas". Det er langt fra skipets kapasitet på ca. 6.300 passasjerer. I tillegg kommer et mannskap på 2.165.
Første cruise går 5. desember. Utover vinteren skal skipet seile i fast rute i østlige Karibia. I sommer skal den gå i vestlige Karibia og blant annet anløpe RCCLs egen paradisstrand Labadee på Haiti.

Fornøyd Clinton
Her blir det bygd en kai som skal ta imot cruisskipene fra RCCL og datterselskapet Celebrity Cruises. Hittil har Labadee manglet brygge og skipene har derfor måttet ankre opp på havna.
Tidligere USA-president Bill Clinton er blitt FN-medarbeider og besøkte nylig Labadee. Han uttrykte begeistring for hva han så og opplevde.

Før første promoteringscruise for innbudte gjester 24. november, skal "Oasis of the Seas" ta ombord store mengder gress (!) og tropiske planter. På grunn av lav temperatur i de nordlige farvannene, kunne ikke dette settes ombord ved avgangen fra Finland.
 

VED DANMARK Dette AIS-bildet viser at "Oasis of the Seas" hadde rundet Skagen og satt kursen sørover.
VED DANMARK Dette AIS-bildet viser at "Oasis of the Seas" hadde rundet Skagen og satt kursen sørover. Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media