50-TALLET: Sommerbilde fra en campingplass i Oslo-området, da camping var på topp i Norge. Nå er campingferie på ny i kraftig vekst. Og det skyldes ikke finanskrisen, skal vi tro ekspertene.
Foto:  NTB / Scanpix
50-TALLET: Sommerbilde fra en campingplass i Oslo-området, da camping var på topp i Norge. Nå er campingferie på ny i kraftig vekst. Og det skyldes ikke finanskrisen, skal vi tro ekspertene. Foto: NTB / ScanpixVis mer

Temacamp mest pop

Camping svært populært her hjemme.

|||

Camping er på vei til å bli en svært populær ferieform her hjemme. Mest pop er temaplasser, campingplasser som legger forholdene til rette for unge mennesker og barnefamilier.

I fjor registrerte NHO Reiseliv 8,6 millioner gjestedøgn på norske campingplasser. Det var en økning på 350.000 fra året før. Forhåndsbooking foran årets sommersesong tyder på at det kan bli ytterligere økning i år.

- Faktisk økte camping mest innenfor ferie og turisttrafikk i fjor sommer. Det skyldes nok at stadig flere campingplasser legger forholdene til rette for barnefamilier, men også utvikler spesielle tilbud for par og yngre voksne, sier Jan Henrik Larsen, avdelingssjef for camping i NHO Reiseliv, til NTB.

Slett ikke Harry

Utviklingen viser at campinglivet ikke bare tiltrekker seg folk med dårlig råd, slik myten feilaktig kan indikere. Det er slett ikke dekning for å si at «camping er Harry-ferie».

- Folk fra alle samfunnslag finner veien til campingplassen. Så har den da også blitt langt mer utbygget og velutstyrt enn tidligere, sier Larsen.

Av rundt 600 campingplasser som er registrert hos NHO Reiseliv, er 340 klassifisert og kvalitetssikret. Bortimot 50 campingplasser i Norge er meget oppgradert.

- Flere av plassene er utstyrt med familierom, egne bad og svært gode fasiliteter. Det fører til at folk trives og kommer tilbake, sier han.

Tilbake til naturen

Hvorfor camping er på vei til å bli en av våre mest populære ferieformer. er det mange grunner til, mener campingsjefen.

- Finanskrisen kan nok være en del av svaret akkurat i disse tider. Men vi føler vel først og fremst at folk ønsker å komme tilbake til naturen. Det er også en tendens at folk ønsker å kunne reise mer fritt rundt omkring. Dette går hånd i hånd med økt bobil- og teltsalg. Stadig flere ferierer på god gammeldags campingvis.

NHO Reiseliv har også registrert at mange som tidligere valgte båtlivet, har gått på land og kjøpt bobil. Det har slått ut på bobilsalget, som hadde en betydelig økning i fjor.

Men ønsket om å vende tilbake til naturen er ikke nødvendigvis ensbetydende med «enkle kår». Både telt og biler er langt mer oppgraderte og bekvemme enn tidligere.

Tematisering

Selv om trenden går i retning av at campingplasser retter seg mot barnefamilier, er det også en klar trend at camping tematiseres. Målet er å fange inn folk som er opptatt av spesielle aktiviteter som fiske, surfing, sykkel og fjellturer.

Andre plasser er lagt i nærheten av underholdnings- og fornøyelsesparker. Om vinteren er plasser ved foten av alpinanlegg en sikker vinner, ifølge Jan Henrik Larsen.

Hittil i år har han og fire kolleger besøkt godt og vel 70 campingplasser for inspeksjon, rådgivning og klassifisering.

- Trenden i retning tematisering øker lengden på oppholdet. Spesielt de campingplassene som har bygd moderne sanitæranlegg og oppruster lekeplasser får betalt i form av flere liggedøgn, sier campingsjef i NHO Jan Henrik Larsen.

(NTB)