78 RAMMET:  Teknisk svikt førte til at 78 personer ble trukket flere ganger for kjøp om bord på Color Magic. Foto: Scanpix
78 RAMMET: Teknisk svikt førte til at 78 personer ble trukket flere ganger for kjøp om bord på Color Magic. Foto: ScanpixVis mer

Yvonne (26) ble trukket 11 ganger for restaurantmiddag

78 nordmenn rammet av datahikke hos Color Line.

|||(Dagbladet.no): Et stort antall Color Line-passasjerer fikk kontoene tømt etter en Kiel-tur med Color Magic i helgen.

En teknisk svikt gjorde at minst 78 personer ble trukket gjentatte ganger for kjøp gjort om bord på ferja 18. juni.

Yvonne Nernes (26) er en av dem som ble rammet. Hun ble trukket elleve ganger for en middag på den italienske restauranten om bord.

- Da jeg skulle kjøpe mat på nærbutikken hjemme mandag kveld så var det ikke dekning på konto. Jeg måtte sette alle varene tilbake på plass. Det var ganske pinlig, forteller hun.

Teknisk feil
En kontoutskrift viste tydelig at det var noe feil.

- Det samme beløpet på 487 kroner var gjentatt nedover totalt elleve ganger den 18. og 19. juni. Da var kontoen overtrukket. Det kan se ut til at trekket ville blitt gjentatt flere ganger hvis det hadde vært mer penger. Jeg var glad det ikke var lønningsdag for å si det sånn!, sier hun  til Dagbladet.

Nernes tok kontakt med Color Line som etter litt om og men fikk bekreftet at feilen lå hos dem.

- De fortalte at det var en tekniske feil slik at beløpet var blitt trukket en gang i timen. Jeg skulle få pengene tilbake, men det kunne ta et par dager. Dette var før klokken 12 i går, men fortsatt har jeg ikke fått pengene inn på konto. Det er ganske ubeleilig. Da jeg sa at dette ikke var bra nok fikk jeg bare beskjed om at det ikke var noe annet å gjøre enn å vente til pengene var tilbake. Jeg får ikke noen kompensasjon eller noe slikt, sier hun, lett oppgitt.

78 rammet
Totalt er 78 kort rammet, bekrefter Color Line.

- Så vidt vi vet er 78 personer - eller i alle fall 78 kort - rammet av det som var en teknisk svikt mellom kortterminalen om bord og våre betalingsinstitusjoner på land, bekrefter konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line Helge Otto Mathisen.

Feilen ble oppdaget 18. juni og ble rettet umiddelbart, sier han.

- Selv om vi kan se at det er feil med 78 kort hos oss, så tror jeg ikke vi har tilgang til informasjon om hvem disse personene er. Derfor har vi ikke kontaktet kundene, sier Mathisen.

De som har blitt trukket for mange ganger bes kontakte selskapet.

- Alle kundene får pengene igjen. Man skal selvfølgelig ikke betale flere ganger for en vare, sier han.

FIKK KONTOEN TØMT:  Yvonne Nernes (26) oppdaget at kontoen var tømt da hun skulle handle mat på nærbutikken. Foto: Privat
FIKK KONTOEN TØMT: Yvonne Nernes (26) oppdaget at kontoen var tømt da hun skulle handle mat på nærbutikken. Foto: Privat Vis mer