Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

121 millioner for matchballen

Se nøye på ballen når Premier League sparkes i gang. Matchballen er utviklet i samarbeid med romfartsinstiuttet Nasa, og aldri før har en produsent betalt så mye for å vise fram sin ball.

Sportsfabrikken Nike har punget ut hele 121,6 mill. kroner for at Premier League-spillerne skal bruke akkurat deres matchball de neste tre sesongene.

Ballen heter «Geo Merlin» og er utviklet av en Nasa-forsker. Nike hevder at ballen flyr raskere og rettere enn noen ball tidligere. Alle Premier League-klubbene fikk ballen for tre uker siden, for å venne seg til den. Foreløpig er reaksjonene negative.

Coventry-manager Gordon Strachan vil ha tilbake den gamle ballen produsert av Mitre.

- Jeg forstår at Nasa hjalp til å utvikle denne ballen, og det er akkurat der den hører hjemme: Langt ut i verdensrommet. Det er en forferdelig dårlig ball, sier Strachan.

Liverpool-keeper Sander Westerveld er heller ikke fornøyd:

- Den beveger seg hele tida, og den er veldig glatt. Jeg hater den, og jeg vet at andre keepere også gjør det, sier Westerveldt.

Nike forsvarer «Geo Merlin» med at klubbene ikke har fylt ballen med riktig trykk.

- Vi er helt sikre på at ballen flyr bedre enn noen annen ball når den er fylt riktig med luft, sier en talsmann.

(Dagbladet.no)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media