TV-SUKSESS: Spanias vei til VM-trofeet havnet på topp 10 over de mest sette TV 2-programmene. Foto: AFP/JAVIER SORIANO
TV-SUKSESS: Spanias vei til VM-trofeet havnet på topp 10 over de mest sette TV 2-programmene. Foto: AFP/JAVIER SORIANOVis mer

1,3 mill. så VM-finalen på TV 2

Knalltall for TV-kanalen.

||| TV 2 gnir seg nok litt ekstra i hendene etter søndagens dramatiske finale i fotball-VM. Nesten 1,3 millioner seere fulgte Spanias 1-0-seier mot Nederland.

- Vi er svært fornøyd med de høye seertallene, og det setter et utrolig punktum for det som har vært et fantastisk VM for oss, sier TV 2s fotballsjef Vegard Jansen Hagen til NTB.

Markedsandelen søndag kveld var pene 71,3 prosent. Under ekstraomgangene var seertallet oppe i 1.472.000. Det eksakte snittallet ble 1.287.000 seere.

Kampen går inn på listen over de ti mest sette programmene på TV 2. Kanalen har satset tungt på VM med lange studiosendinger før og etter kamp.

- Vi synes samtidig det var fantastisk å få avslutte VM-sendingene med en folkefest på Kontraskjæret rundt finalen, det ble en helt unik avslutning, sier Jansen Hagen.

TV 2 har fått noe kritikk for å for mye reklame i pausene under årets VM, men seertallene fra kampene har vært oppløftende for den reklamefinansierte fjernsynskanalen.

Viasat4 har også fått et solid løft under VM-ukene. 440.000 seere i snitt fulgte lørdagens bronsekamp mellom Tyskland og Uruguay. På det meste var 608.000 seere innom sendingen. Markedsandelen var på pene 38 prosent.

— Vi håper på en langtidseffekt for kanalen som en følge av sterke seertall og all oppmerksomheten Viasat 4 har fått gjennom VM, sier Glenn Støldal i Viasat til NTB.

I Sverige fulgte et snitt på 2,6 millioner svensker sendingene på SVT.

(NTB)