FEMTEPLASS: Martin Johnsrud Sundby  t.h. går inn til femteplass slått av Alex Harvey, Sergej Ustjugov, Matti Heikinen og Andrew Musgrave  under 50 km fri teknikk menn i ski-VM 2017 i Lahti, Finland, søndag.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
FEMTEPLASS: Martin Johnsrud Sundby t.h. går inn til femteplass slått av Alex Harvey, Sergej Ustjugov, Matti Heikinen og Andrew Musgrave under 50 km fri teknikk menn i ski-VM 2017 i Lahti, Finland, søndag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

1,5 millioner så Sundby tape på oppløpet. Men en av fire TV-seere sviktet NRK

Langrenn klart mest populært i et VM der færre så på TV enn for to år siden.

(Dagbladet): Årets ski-VM ble en suksess i sporet. Syv gull, seks sølv og fem bronse var fasiten, og medaljekalaset ga også mange seere.

Ifølge tallene til NRK fulgte 1,5 millioner med på slutten av femmila og spurtoppgjøret mellom Martin Johnsrud Sundby og resten av langrennsstjernene.

På øvelsen hadde kanalen en markedsandel på 86,6 prosent, noe som er identisk med hva kanalen hadde under femmila i Falun.

IKKE I TOPPFORM: Petter Northug endte på en åttendeplass i 50 kilometer for herrer i Lahti søndag. - Det hadde vært kjedelig for de andre hvis jeg hadde vært i form, da skulle jeg laget faenskap på siste runden der, sier han til Dagbladet. Reporter: Øyvind Godø. Video: Lise Rafaelsen / Dagbladet TV. Vis mer

Generell nedgang i TV-titting

Generelt var imidlertid både seertall og andeler noe lavere enn for to år siden.

Ifølge NRK sviktet en av fire seere kanalens TV-sendinger sammenlignet med Falun-VM. Dette tilskriver kanalen tildels en overgang til seere på nett.

- Selv ikke Ski-VM og direktesendt sport er forskånet for medieutviklingen. I løpet av de siste to årene har den tradisjonelle TV-seingen gått noe ned, og det går også ut over seertallene for Ski-VM, sier medieanalytiker Håkon Lund Sørensen i NRKs analyseavdeling, ifølge NRK.no.

NRKs sportsredaktør Egil Sundvor mener på sin side at årets VM ikke hadde like store profiler som Falun-VM.

– På den tida hadde vi Petter Northug som var i sitt ess. Det kan ha hatt en effekt. Men jeg tror det er mange flere denne gangen som har fulgt dette gjennom strømmer, sier Sundvor, ifølge NRK.

Langrenn klart mest populært

Kanalen skriver til Dagbladet at langrenn var den desidert mest populære øvelsen.

Herrestafetten for menn var mest populært på nett, samtidig som den hadde en markedsandel på 91,3 prosent. Da Marit Bjørgen og resten av stafettlaget for kvinner tok gull, hadde de en andel på 88,7 prosent.

Andre grener er langt mindre populære. Ingen øvelser i kombinert eller hopp hadde en markedsandel på over 80 prosent.

Lavere andel i andre øvelser

593 000 fulgte for eksempel med hoppherrene da de konkurrerte i normal bakke den 25. februar, noe som var 58 prosent av TV-seerne på daværende tidspunkt.

Da Johannes Rydzek slo Magnus Krog på tampen av kombinertguttas sprintstafett, så 479 000 på.

Dette ga en markedsandel på 60,5 prosent, ifølge NRK.