2,4 milliarder over seks år - folk må snart slutte å undervurdere fotballen

Ekspertene sto i kø og sa prisen måtte gå ned. Da fotballrettighetene ble solgt for årene 2017-2022 gikk den opp med 45 millioner kroner i året.

EN VINNER: Rosenborg vant Tippeligaen i år, og nå viser det seg at Tippeligaen vant premiepotten i tv-forhandlingene også.
Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix
EN VINNER: Rosenborg vant Tippeligaen i år, og nå viser det seg at Tippeligaen vant premiepotten i tv-forhandlingene også. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ULLEVAAL (Dagbladet): Om du er av de som trodde noe annet, norsk fotball lever i beste velgående. Det spiller ingen rolle om vi ikke skal til EM neste sommer. Fotballen går så det griner uansett. Og med den nye TV-avtalen som ble presentert i dag skal den i tillegg tilbake til folket.

For enda mer penger enn da noen øko-blinde herrer ved forrige korsvei mente den beste butikken var å låse den inne bak en betalingsmur.

2,4 MILLIARDER KRONER over seks år er 400 millioner kroner i året. Det er veldig mye penger. Faktisk så mye at norsk idrett aldri har sett maken. Og det bekrefter ikke bare fotballens unike posisjon i det påståtte vintersportlandet Norge.

Det forteller også at det arbeider en rekke meget dyktige og medie-kompetente mennesker på Ullevaal Stadion.

DA DEN FAMØSE CMore-avtalen ble presentert sommeren 2011 ble det av naturlige grunner ramaskrik. Siden den gangen har det vist seg at de som skrek høyest var de som hadde rett. For parallelt med at TV-tallene sank som en stein i det øyeblikket de beste kampene begynte å koste penger, gikk fotballens omdømme den samme veien.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer