EN VINNER: Rosenborg vant Tippeligaen i år, og nå viser det seg at Tippeligaen vant premiepotten i tv-forhandlingene også.
Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix
EN VINNER: Rosenborg vant Tippeligaen i år, og nå viser det seg at Tippeligaen vant premiepotten i tv-forhandlingene også. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpixVis mer

2,4 milliarder over seks år - folk må snart slutte å undervurdere fotballen

Ekspertene sto i kø og sa prisen måtte gå ned. Da fotballrettighetene ble solgt for årene 2017-2022 gikk den opp med 45 millioner kroner i året.

ULLEVAAL (Dagbladet): Om du er av de som trodde noe annet, norsk fotball lever i beste velgående. Det spiller ingen rolle om vi ikke skal til EM neste sommer. Fotballen går så det griner uansett. Og med den nye TV-avtalen som ble presentert i dag skal den i tillegg tilbake til folket.

For enda mer penger enn da noen øko-blinde herrer ved forrige korsvei mente den beste butikken var å låse den inne bak en betalingsmur.

2,4 MILLIARDER KRONER over seks år er 400 millioner kroner i året. Det er veldig mye penger. Faktisk så mye at norsk idrett aldri har sett maken. Og det bekrefter ikke bare fotballens unike posisjon i det påståtte vintersportlandet Norge.

Det forteller også at det arbeider en rekke meget dyktige og medie-kompetente mennesker på Ullevaal Stadion.

DA DEN FAMØSE CMore-avtalen ble presentert sommeren 2011 ble det av naturlige grunner ramaskrik. Siden den gangen har det vist seg at de som skrek høyest var de som hadde rett. For parallelt med at TV-tallene sank som en stein i det øyeblikket de beste kampene begynte å koste penger, gikk fotballens omdømme den samme veien.

I det perspektivet, i tillegg til skuffende resultater på banen og enda flere omdømmeødeleggende saker utenfor, skulle man tro ekspertene ville få rett.

At produktet ville bli veldig mye vanskeligere å selge.

MEN NORSK TOPPFOTBALL er ikke vanskelig å selge. Om du vet hva du driver med. Snarere tvert i mot. Det er lett fordi etterspørselen og ønsket om å vise norsk fotball på TV og digitale flater er stor. For norsk fotball går ikke av moten selv om landslaget stinker og Tippeligaen har i overkant mange lag.

Selv ikke etter et par TV-messige uår (2013 og 2014) gir folket opp kjærligheten.

GJENNOM FIRE KAMPER (rundens beste) på åpne kanaler og fire på betalingskanal vil Discovery gi fotballen tilbake til folket. Det er meget prisverdig. En tippeligakamp lørdag, seks søndag og en mandag samler samtidig hver serierunde på en mye bedre måte. Hvilket betyr at den etter hvert så forhatte fredagskampen er historie.

Det kom ikke en serierunde for tidlig.

MEN ALT DETTE skjer først i 2016. TV2 har fortsatt ett år igjen av den avtalen de tok over da de kjøpte CMore i februar. Og i det faktum ligger det store spørsmålet:

Hvor mye kanalen er villig til å investere i et produkt som de facto skal fases ut gjennom året.

IKKE ALTFOR MYE er jeg redd. Selv om TV2-sjef Olav Sandnes sier Tippeligaen vil bli ivaretatt på en god måte er det et stykke mellom god og best. Og derfor ser jeg ikke bort ifra at TV2 i løpet av vinteren vil prøve å kvitte seg med rettighetene for 2016.

Og at Discovery kjøper det også.