50 minutter fra full krise

I fjor sviktet sykkelen og mekanikeren fant ikke feilen. I morgen setter han seg på sykkelen igjen. Her kan du gjenoppleve verdens tøffeste rally gjennom Pål Anders Ullevålseters egne bilder.

Pål Anders Ullevålseter (33) dro fra familien 1. juledag. Nå finpusser han sykkelen sammen med sin personlige mekaniker, sveitseren Patric Kalberer. 17 etapper og 8552 kilometer med blodslit står foran ham. I fjor ble han beste nykommer og beste amatør med en sensasjonell niendeplass. Les hans fortelling fra rallyet:

Problemene startet på slutten av sjette etappe. Motorsykkelen begynte å fuske - Pål Anders Ullevålseter fullførte etappen med et nødskrik.

- Mekanikeren begynte å skru klokka seks om ettermiddagen. Jeg hadde stor tro på at han skulle finne feilen før klokka ett. Men da hadde han ikke kommet en centimeter videre, forteller Ullevålseter.

- Hva tenkte du på der du satt og så på?

- Jeg ble ikke desperat. Jeg hadde proffe folk rundt meg, og da kan man ikke bli hissig. Mekanikeren var like rolig som meg. Jeg fikk ikke sove. Han fant først feilen ti over fire om natta. Det var en liten elektrisk feil.

- Du husker fortsatt klokkeslettet?

- Ja, det sitter som støpt. Han fant feilen 50 minutter før neste etappe skulle starte.

- Hvordan var det å kjøre uten å ha sovet?

- Jeg var så glad at jeg kjørte fortere enn noen gang. Det er slike situasjoner jeg er livredd for. Jeg er forberedt på lite søvn eller at jeg skal bli veldig sulten. Men hvis det skjer noe med sykkelen, da sliter du.

Samtalene

Hjemme sitter kona Solveig Våge Ullevålseter og venter. Hun venter på livstegn fra ektemannen - for hun er fullstendig klar over at ørkenrallyet er livsfarlig.

- Sateleitt-telefonen - det er Solveigs greie det.

- Det er ikke gøy å sende gubben langt vekk i tre uker uten at den er med, sier kona.

- Det er lett å skylde på dårlig dekning om du er trøtt og sliten, og helst bare vil sove. Men den unnskyldningen holder ikke når jeg har med meg satellitt-telefonen.

- Nå høres du veldig macho ut. Jeg vet at du har veldig lyst til å ringe hjem, sier Solveig og smiler.

- Jeg avslørte ham med en hvit løgn. Da han ringte hjem etter en etappe hvor han hadde kjørt hele natta, fortalte han at alt hadde gått bra og at han ikke hadde sovnet i det hele tatt. Samme kveld ble han intervjuet på Eurosport. Jeg så intervjuet på tv, og da sa han at han hadde sovnet flere ganger på sykkelsetet.

- Det lønner seg ikke å fortelle alt, smiler Pål Anders.

- Siden de bare viser tv-bilder fra kjøringa i sanden, tror alle at det er i slikt terreng vi kjører i hele tida. Det er ikke tilfelle. 90 prosent av løpet er i steinete terreng.

Han viser fram bildet av steinlandskapet i Libya.

- Velter du i ti kilometer i timen der, er det kanskje slutt. I slikt terreng må du være kjempenøyaktig. Det er veldig lett å slå i stykker felgen på forhjulet.

- Hvordan liker du å kjøre på steinete underlag?

- Jeg er best på slikt føre. Jo saktere det går, jo fortere kjører jeg i forhold til de andre.

Gutta på laget

Pål Anders Ullevålseter og PG Lundmark kjører for laget Team Farmer Lips.

De deler på utgiftene for en følgebil med sjåfør. I tillegg har de med seg en mekaniker hver. Dette koster til sammen 500000 kroner. Samarbeidet med svensken fortsetter også under det kommende ørkenrallyet Paris- Dakar.

- PG har deltatt fire ganger, men brutt to. Jeg nyter godt av hans erfaring, samtidig som det er godt å ha en å dele utgiftene med. Drømmen er uansett at jeg neste gang skal få med meg en norsk bilimportør - og ha egen følgebil, sier Ullevålseter.

Verktøysettet

Alt verktøyet Pål Anders har med seg under løpet kan du se på bildet nede til venstre.

- Det er ikke plass til mye på sykkelen. Verktøyet er nøye gjennomtenkt etter hva som er mest tenkelig at kan skje, sier han.

- Han blir mobba for den sekken, sier kona.

Ullevålseter kjørte med en sekk på ryggen under det nesten 10000 kilometer lange rallyet. Den inneholdt vann, mat, verktøy og varme klær.

- Jeg fikk gode råd om hva jeg burde ha med meg. Det var ikke helt perfekt fra starten av.

Solveig tror ektemannen kommer til å dra nytte av erfaringene han gjorde under forrige ørkenrally:

- Av de ti fabrikkjørerne som starter før Pål Anders før det kommende rallyet, har alle deltatt fra 4 til 14 ganger. Han som har vunnet de to siste gangene, har deltatt 11 ganger. Klart det er en fordel med erfaring.

- De beste bryter over halvparten av gangene de stiller opp. Amatørene bryter enda mer, sier Pål Anders.

Endelig i mål

- Jeg ser håpløst glad ut, sier han ironisk, og ser på bildet av seg selv da han kjørte i mål.

- Jeg trodde jeg skulle bli sikkelig glad, men jeg var bare lettet. Jeg hadde hatt så mange bekymringer, og var lettet over å slippe dem. Når jeg kjører, tenker jeg hele tida på at ingenting må skje. Gleden kommer seinere.

SAMTALENE: Kona Solveig er glad hun kan snakke med mannen sin underveis.
VERKTØYSETTET: Uten dette verktøyet kommer ikke ørkenhelten langt.
GUTTA PÅ LAGET: Pål Anders Ullevålseter og PG Lundmark kjører for samme lag.
ENDELIG I MÅL: Det er ingen selvfølge å komme i mål i Paris- Dakar.
NERVER: Pål Anders Ullevålseter måtte vente i over ti timer før mekaniker Patric Kalberer fant ut hva som var galt med sykkelen hans. Da var det 50 minutter til neste etappe startet, og rallyhelten hadde ikke fått ett sekund med søvn.