FORTVILER: Therese Johaug gråt av fortvilelse på pressekonferansen torsdag etter at sjokkbomben falt om at hun var tatt i doping. Nå vurderer alle sponsorene igjen sine forhold til skilandslaget. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
FORTVILER: Therese Johaug gråt av fortvilelse på pressekonferansen torsdag etter at sjokkbomben falt om at hun var tatt i doping. Nå vurderer alle sponsorene igjen sine forhold til skilandslaget. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Johaug og Johnsrud Sundby skandalen:

80 millioner står på spill: Sponsorer avventer. Èn har trukket seg

Sponsorene kritiske, men Johaug får også støtte etter dopingavsløringen.

(Dagbladet): Onsdag hadde Therese Johaug sin tyngste tur i livet rundt i Oslo og på Østlandet. Hun informerte sine private sponsorer om hvilken bombe som snart skulle eksplodere.

Jørn Ernst er Johaugs manager og fulgte henne på den tøffe rundturen. Han sier:

- Vi hadde en runde onsdag hvor jeg og Therese var og besøkte alle sponsorene våre rundt Oslo. Therese forklarte det på samme måte som hun gjorde her i stad. Alle som en får sjokk, selvfølgelig, og alle som en stiller seg bak Therese.

I tillegg til Johaugs private sponsorer har skiforbundet sine egne sponsorer. Disse tilfører rundt 80 millioner kroner til skilandslaget.

Dagbladet har henvendt seg til fem av sponsorene som stiller seg avventende, men som fortsatt velger å støtte skiforbundet. Men også med en som allerede har valgt å trekke seg.

Sponsorene hadde en runde i slutten av august etter Johnsrud Sundby-bomben smalt. Da krevde flere sponsorer overfor Dagbladet at det måtte ryddes opp.

FORTVILET: Therese Johaug viste følelser under pressemøtet sammen med Norges Skiforbund, der hun forklarer årsaken til positiv dopingtest. Video: NTB Scanpix Vis mer

Så kom Johaug

Torsdag toppet problemene seg da det ble kjent at Therese Johaug var tatt i doping.

Tålmodigheten blant sponsorene fikk en ny hard prøvelse kort tid etter at Martin Johnsrud Sundby hadde forbrutt seg på dopingreglementet med for store doseringer astmamedisin.

I tillegg har all støyen rundt historier om friske langrennsløpere som var blitt tilbudt astmamedisin og hadde benyttet seg av tilbudene vært en ekstra belastning på omdømmet til skilandslaget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hovedsponsor

Holdningen over Johaug fra sponsorene er entydig positive. Men det stiller seg annerledes når det kommer til skiforbundets rutiner.

Sparebank 1 er hovedsponsor. Administrerende direktør Jon Oluf Brodersen sier til Dagbladet:

- Nå forventer vi at landslaget umiddelbart går sine egne rutiner grundig etter i sømmene. Deretter imøteser vi granskningsutvalgets rapport rundt bruken av astmamedisin. Når den kommer tar vi stilling til om det er grunn til å gjøre nye vurderinger av vårt sponsorat.

Klarere kan det neppe sies. Tålmodigheten er tynnslitt. Men så langt stiller hovedsponsoren fortsatt opp.

Han sier videre:

- Som hovedsponsor synes vi at dette bare er trist. Ikke minst for Therese Johaug, men også for resten av landslaget.

Han forteller at banken ble informert onsdag morgen om at Therese Johaug var felt av et ulovlig anabolt steroid, mest sannsynlig fra et produkt mot såre lepper.

Brodersen sier også:

- Med basis i den informasjonen som vi har nå, og som vi har tillit til, så opprettholder vi vår støtte til landslaget og til utøverne i en vanskelig tid.

På direkte spørsmål om det er planalgt en endring i markedsstrategien innenfor den kommende sesongen svarer Brodersen:

- Foreløpig er det ikke bestemt noen endringer. Vi stiller oss avventende og vil se på de tiltakene som skiforbundet kan vise til.

Han er klar på at dette er dramatisk.

- Om det faller en dom, og hovrdan den eventuelt blir i Johaug-saken kan dette få konsekvenser. Vi har tidligere signalisert vår holdning ved forrige korsvei. Vi vil fatte en slutning etterhvert, sier Brodersen.

Administrerende direktør i Sparebank 1 konkluderer:

- Vi ønsker å trekke kommersielle verdier ut av et slikt samarbeid. Nå er skilandslaget inne i et omdømmefall.

FORTVILELSE: Skipresident Erik Røste kommenterer pressekonferansen med Johaug og hvordan prosessen videre vil bli. Video: Dagbladet / Thomas R. Skaug og reporter Torgeir Krokfjord Vis mer

- Rydder opp

Tonje Sagstuen er kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping, også en av skiforbundets faste samarbeidsspartnere.

Hun sier dette til Dagbladet:

- Aller først vil jeg si at dette er en veldig trist sak for Therese Johaug og skiforbundet. Jeg håper skiforbundet tar seg godt av Johaug og legen i den forferdelig vanskelige situasjonen de befinner seg i. Så vil jeg påpeke at det er viktig at skiforbundet rydder opp i sine rutiner rundt medisinering.

Om tålmodigheten er i ferd med å renne ut sier Sagstuen følgende:

- Norsk Tipping har et godt forhold til skiforbundet. Det føles ikke riktig å ta den diskusjonen nå.

Om en framtidig avtale kommenterer hun slik:

- Vi har en avtale som løper ut denne sesongen. Det er naturlig å ta opp forholdet til ny diskusjon etter det. I den forbindelse vil vi selvfølgelig vurdere de fakta som er kommet fram i denne saken.

Trakk seg

En samarbeidspartner som fikk nok er det landsomfattende omsorgs- og helseforetaket Aleris.

Kommunikasjonssjef Anita Tunold skriver dette i en mail til Dagbladet:

«Aleris Helse overtok en sponsoravtale med Norges Skiforbund i forbindelse med oppkjøpet av Curato Røntgen tidligere i år. Brudd på idrettens dopingregler er ikke forenelig med våre verdier.

Med bakgrunn i Martin Johnsrud Sundbys domfellelse for brudd på dopingreglementet, har derfor Aleris Helse allerede valgt å heve samarbeidsavtalen. Denne avgjørelsen ble tatt i september – og har ingenting med dagens nyheter om Therese Johaug å gjøre.»

- Ikke godt nok

Direktør Øystein Bråta i Nordic Active Brands (Bjørn Dæhlie) mener at det rett og slett ikke er godt nok.

Han skriver følgende i en mail til Dagbladet:

SPONSOR TRAKK SEG: Samarbeidspartner Aleris trakk seg etter at Martin Johnsrud Sundby ble felt for feil bruk av astmamedisin. Foto: John Terje Pedersen
SPONSOR TRAKK SEG: Samarbeidspartner Aleris trakk seg etter at Martin Johnsrud Sundby ble felt for feil bruk av astmamedisin. Foto: John Terje Pedersen Vis mer

«Mye av vårt samarbeid med NSF bygger på et felles ønske å om å være i konstant utvikling med fokus på alle de små detaljene. Vi er derfor ikke fornøyd med at det nok en gang er begått en personlig feil i NSF og at denne feilen ikke fanges opp av systemet. Det er rett og slett ikke godt nok. Vår totalvurdering er imidlertid fortsatt at vi ønsker å være en støttespiller til verdens beste langrennslandslag.»

Om Therese Johaug skriver han følgende:

« Dette er en tragisk sak, og først og fremst så syntes vi utrolig synd på Therese. Active Brands er i mot av all form for doping, men det betyr ikke at man ikke samtidig må bruke en dose sunt bondevett i en slik sak. Det er menneskelig å gjøre feil, og Therese har ikke gjort noe som på noen måte har gitt henne en konkurransefordel. Vi satser fortsatt 100 % på merkevaren Johaug og vi er utrolig stolte av å kunne bygge en merkevare rundt Therese, som ikke bare er en av verdens beste idrettsutøvere men også en utrolig flott og sympatisk person med bunnsolide verdier.»

- Dette kan ikke vente

Styreleder Johannes Berger i Norengros er klar og tydelig:

« For Norengros viser dette at en gjennomgang av rutiner er viktig og nyttig, og at dette ikke kan vente. Det er svikten i rutiner som er alvorlig og må rettes på.»

På spørsmål om tålmodigheten er i ferd med å renne ut svarer han slik:

«For oss handler ikke dette om tålmodighet, men at de som har dummet seg ut tar ansvar, og at alt blir gjort for å unngå slikt i fremtiden. Da er gode rutiner og etterlevelse av disse en nøkkel.»

Berger signaliserer lojalitet overfor skiforbundet.

«Ut fra de opplysningene vi har i dag er det ikke noe tema for Norengros å vurdere sponsorforholdet. Så lenge det er snakk om menneskelig glipp og ikke bevisst juks for å forbedre resultater har vi mer tro på å bli værende som en krevende samarbeidspartner, og gjøre alt vi kan for å bidra til å rette opp etterlatt inntrykk av den idretten vi er så glad i. »

Må informere om grep

Statoil er også en viktig aktør i sponsorforhold knyttet opp mot skiforbundet. Presseansvarlig Bård Glad Pedersen skriver følgende i en epost:

«Dette er en trist sak som aktualiserer behovet for at Skiforbundet grundig gjennomgår sine rutiner. Vi forventer at NSF har en åpen dialog med sine partnere og informerer oss om de grep de nå tar videre.»

Administrasjonssjef Espen Bjervig i skiforbundet kommenterer til Dagbladet:

«Vi har i denne saken løpende kontakt med alle våre samarbeidspartnere. Dette er selvfølgelig en krevende situasjon også for dem, men de gir uttrykk for støtte til Therese og NSF.

Sammen har vi felles interesse og alle forstår at det er nødvendig å ta de riktige grepene nå, for å forhindre at dette kan skje igjen og gjenskape tilliten til norsk langrenn.

Vi håper at ved tett og åpent samarbeid skal vi sammen komme gjennom denne vanskelige perioden»