90 000 mer enn Drillo i førsteopplag

MAURA (Dagbladet): I går kom det to vesentlige sportsbøker på markedet - «Drillo», skrevet av Odd Harald Hauge og Bjørn Dæhlies «Gulljakten». Dæhlie-prosjektet er langt mer offensivt.

100 000 eksemplarer i førsteopplag er ikke akkurat snaut. Men det er det forlaget LibriArte har trykt opp. Til sammenlikning har Gyldendal trykket 10 000 Drillo-bøker.

Det er flere forskjeller: boka er en femtilapp billigere og selges i kolonialforretninger over hele landet.

- Det er konseptet vårt, sier Kim Magnus Andresen i LibriArte til Dagbladet.

- Vi vil ikke at bøker bare skal være tilgjengelige hos bokhandlerne. For oss er det naturlig å selge bøker der folk er, som i en kolonialforretning. Det er derfor vi trykker et så stort opplag. Dessuten gir det oss sjansen til å selge boka langt rimeligere, og forhåpentligvis gjøre den tilgjengelig for flere mennesker. Forlagsbransjen ser ikke bare med blide øyne på LibriArtes konsept.