VIL GJØRE SOM I FJOR: Edvald Boasson Hagen håper å prege finalen også i årets utgave av Paris-Roubaix. Foto: Jarle Fredagsvik, procycling.no.
VIL GJØRE SOM I FJOR: Edvald Boasson Hagen håper å prege finalen også i årets utgave av Paris-Roubaix. Foto: Jarle Fredagsvik, procycling.no.Vis mer

Paris-Roubaix:

- Å komme til velodromen er en bragd i seg selv

Det største målet gjenstår i Boasson Hagens klassikerperiode.

NASARET (procycling.no): I den belgiske avarten av byen Jesus vokste opp i, har Team Dimension Data slått leir i påvente av Paris-Roubaix.

Som i fjor er Edvald Boasson Hagen det afrikanske lagets brosteinsfrelser.

Etter at rudsbygdingen klokelig sto over veltefesten i Scheldeprijs, har både Mark Renshaw og Stephen Cummings fått konstatert skader som gir dem rikelig med sykkelfri i perioden som venter.

- Det er greit å unngå krasj når man har Roubaix som hovedmål, konstater Boasson Hagen overfor procycling.no.

Men også han ser også fram til litt fri, etter en relativt heftig reiseperiode som kun har bestått av trening og konkurranser de siste ukene.

- Siden Eroica (Strade Bianche, vår anm.) har jeg hatt tre dager hjemme. Det var etter Milano-Sanremo. Det er de tre rittene vi er midt oppe i nå, jeg fokuserer mest på - så da er det greit å være i Belgia og ikke reise fram og tilbake, sier Boasson Hagen til procycling.no.

- Håper å få til noe liknende

Et lite avbrekk fra lagmøter, hotellrom, massasje og felles bespisning, fikk hobbykokken i perioden med E3 Harelebeke og Gent-Wevelgem.

- Da hadde jeg med meg Marlen (forloveden) og så leide vi en leilighet via Airbnb. Det er greit å ha et liv utenfor. Da går tida mye fortere enn om man bare skal sitte i hotellsenga og se i veggen. Skulle jeg bare ha bodd på her og aldri fått lage egen mat, hadde tida fram til de store rittene blitt kjedelig, sier han og skuer utover motorveien som omkranser Van der Valk-hotellet langs E17 utenfor Nasaret.

Etter en oppmuntrende femteplass i Roubaix i fjor, dukker lysluggens navn opp på rytterne både Velo News ser opp for under brosteinsdronningen.

Boasson Hagen vet imidlertid at ting snur fort:

- Du dras fram som topp 10-kandidat? Er du sett på godformen som du kan være?

- Jeg er absolutt på vei oppover. Jeg har økt for hvert løp. Jeg håper på en topp 10-plassering, selv om jeg ikke er blant de største favorittene. Jeg håper å kunne overraske. Jeg var sikkert ikke blant topp 10-favorittene i fjor, men jeg håper å få til noe liknende, sier han.

En sykkel rustet for Roubaix

I hotellets bakgård pusser, skrur og vasker mekanikerne nordmannens Cervélo R5-sykkel.

En av mekanikerne forteller oss at absolutt alt er endret sammenliknet med S5-modellen han blant annet benytter under Milano-Sanremo.

For grovkalibret brostein er dekkene viktige. Dimension Data sykler med hjulsett fra Enve og med 28 millimeter tykke dekk fra Continental.

- Hjul og dekk er det aller viktigste. De er ekstra brede, og det er mulig å kjøre med lavere lufttrykk for å få bedre demping på brosteinen. I tillegg er det litt opp til hver enkelt om man sykler med enkel eller dobbel styreteip, og hvorvidt man har gel i tillegg.

- Hva bruker du?

- Jeg har litt av alt, egentlig. Enkel styreteip med gel og dobbelt styreteip nederst. Det gir litt bedre grep når du sitter i bukken og mindre støt. Man må prøve å få en best mulig reise over brosteinen som mulig.

Selv om både Specialized og Pinarello har utviklet sykler med et innebygget system for demping, er det ikke noe Dimension Data rår over foreløpig.

VIKTIG REDSKAP: Utstyret er spesielt viktig i Paris-Roubaix. Her er doningen Edvald Boasson Hagen skal bruke på søndag. Foto: Jarle Fredagsvik, procycling.no.
VIKTIG REDSKAP: Utstyret er spesielt viktig i Paris-Roubaix. Her er doningen Edvald Boasson Hagen skal bruke på søndag. Foto: Jarle Fredagsvik, procycling.no. Vis mer

Så igjennnom 2016-utgaven

De siste forberedelsene foran rittet dreier seg om å finstudere løype, og memorere partiene i forkant av hvert brosteinsparti.

Boasson Hagen har nylig sett igjennom fjorårets opptak av rittet, der han kjempet om seieren mot Ian Stannard, Tom Boonen, Mathew Hayman og Sep Vanmarcke.

- Hvordan var det å se igjen det? Ga det gode eller dårlige assosiasjoner?

- Jeg har ingenting å være sur for der. Det var bra kjørt. En femteplass er bra, men det er ingen seier. Jeg har absolutt som mål å kjøre finalen en gang til. Å komme til velodromen er en bragd i seg selv. Det er mange som stopper før den tid, påpeker han.

2016-utgaven av brosteinsklassiker var Boasson Hagens femte opptreden. 38-årige Hayman har på sin side 15 gjennomføringer på samvittigheten.

- Paris-Roubaix er utmattende både psykisk og fysisk, hvordan kjente du på det mot slutten av rittet?

- Det er brutalt fysisk og da blir det vanskeligere å takle den mentale biten med om man skal gå etter eller vente. Det er noe man må takle det og. Alt bygger seg opp. Du blir sliten på alle måter, da er det vanskelig å ta perfekte avgjørelser. Man må kjøre på intuisjon og gjøre det man tror er riktige avgjørelser der og da. Så får man evaluere etterpå og se om det var riktig eller ikke. I fjor støtet alle på alt og hentet inn alle forsøk. Det var ekstrem kjøring.

- I Roubaix er det ingen bakker

Den 29 år gamle Dimension Data-kapteinen gjorde en kostbar taktisk feil under Gent-Wevelgem, men viste igjen at formen er bra under Flandern rundt.

Da Peter Sagan og Greg Van Avermaet støtet denne gangen, var nordmannen fast bestemt på å følge etter. Men denne gangen hadde han ikke beina, da de gikk til over Taaienberg.

- Jeg satt i riktig posisjon hele veien, men jeg hadde ikke beina til å følge over bakketoppen. Jeg kom meg alltid tilbake i feltet inn i neste, så jeg ble alltid sittende å jakte halen. Jeg kom meg inn i front til neste, men så datt jeg av igjen, sier han og tenker seg om.

Så legger han til:

- I Paris-Roubaix er det ingen bakker, heldigvis. Da håper jeg at det kan hjelpe.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!