A1 mot F1

De har tatt første bokstav i alfabetet og første nummer i tallrekken. Nå vil den nye formel-serien A1 bli større enn formel 1 (F1).

Med den pengesterke emirfamilien i Dubai i bakhånden lanseres den nye formel-serien A1 Grand Prix i England denne helgen.

– Det er nesten som å føde et barn. Jeg har sett alt dette før. Men kun i hodet mitt. Nå er det virkelig, sier administrerende direktør Tony Teixeira.

Selv om likheten mellom A1 og F1 er mange, er det store forskjeller. Mens F1 først og fremst er en konkurranse mellom forskjellige bilfabrikanter (Ferrari, BMW, Mercedes, Renault Toyota og Honda) spilles det på nasjonalfølelsen i A1.

For de 25 lagene i A1 representerer hver sin nasjon. Og i motsetning til F1 er alle førerne utstyrt med det samme grunnutstyret – et chassis fra Lola, en motor på 550 hestekrefter fra Zytek, og dekk fra Cooper.

Det som vil skille lagene er førerens dyktighet og hvordan laget stiller inn bilene sine.

Nevøen til kronprisen

Og mens formel 1 hovedsakelig kjøres på vår, sommer og høst, strekker A1s terminliste seg fra september til april. Dette slik at ikke de to seriene konkurrere om det samme publikummet.

– Når de 25 A1-motorene starter for første gang denne helgen, går vi inn i en ny dimensjon. Etter en visjon fra en mann og tre års planlegging og hardt arbeid, er jeg stolt over å presentere verdenscupen i motorsport til millioner av seere, sier sheik Maktoum bin Hasher bin Maktoum, bakmann og president i A1. Onkelen hans er ingen ringere enn kronprinsen i Dubai.

Flere tidligere formel 1-førere har tatt «overgang» til sine respektive land, og kjører nå A1. Den mest kjente er Jos Verstappen, som kjører for Nederland. Den tidligere irske F1-føreren Ralph Firman er også på plass i A1.

Det samme er unge og fremadstormende førere som amerikanske Scott Speed og sønnen til F1-legende Nelson Piquet, Nelson Piquet Jr.

– Det som kommer til å bli spesielt denne helgen, er nummeret av talenter du kommer til å se. Og det er det F1 kommer til å se på. De kommer til å spørre hvor vi har funnet dem, sier Teixeira.

Ronaldo og Figo

Det florerer av kjente navn blant teameierne. Toppscoreren i fotball-VM i 2002, brasilianske Ronaldo, er en av dem. Real Madrid-stjernen blir teameier for det grønn-gule laget. Han får selskap av sin tidligere lagkamerat Luis Figo, som nå spiller for Inter Milan. Portugiseren eier sitt lands team sammen med Manchester Uniteds trener Carlos Queiroz.

Tidligere formel 1-helt Niki Lauda er en annen. Han skal styre Østerrike.

Av de 25 teamene som har fått «billett» til A1 er det ingen fra Skandinavia. Men det er helt klart et verdensomspennende startfelt.

Både Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika, Asia, Australia og Afrika er representert.

Ifølge Teixeira vil kostnadene med å starte opp serien samt å avvikle den første sesongen beløpe seg til 3,2 milliarder kroner. Til sammenligningen er budsjettet til Ferrari i formel 1 på 2,5 milliarder kroner – årlig.

12 runder

Det aller første løpet i A1 kjøres på Brands Hatch i England denne helgen. Det er samme bane som Stian Sørlie og det britiske formel BMW-mesterskapet kjører neste helg.

Lørdag kjøres kvalifiseringen, som består av fire runder som hver er på et kvarter. Deretter kjøres to løp søndag, hvor plasseringen i det første avgjør startposisjonen i det andre løpet.

Sesongen ender 2. april neste år i Shanghai. Da har A1 vært innom Tyskland, Portugal, Australia, Malaysia, De arabiske emirater, Indonesia, Sør-Afrika, Brasil, Mexico og USA.

(ANB)

RONALDO PÅ LAGET: Real-stjernen støtter selvsagt det brasilianske A1-laget.