Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

ABN Amro One kolliderte med hval

ABN Amro One kolliderte med en hval, ødela svingkjølen og valgte feil kurs.

Dramatikken øker på båtene som nå har unnagjort den første 1000 av i alt 3200 nautiske mil i Volvo Ocean Race.

Og ikke alt går skipper Mike Sandersons vei på sjuende etappen i Volvo Ocean Race. Siste døgnet har vært mer begivenhetsrikt enn Sanderson og gjengen på «ABN Amro One» liker.

- Det er tre ting jeg frykter på disse etappene i Volvo Ocean Race: Det første er å velge en taktikk som ikke fungerer, det andre er trøbbel med svingkjølen og det siste er å kollidere med noe som ligger i sjøen.

Travelt døgn

Det siste døgnet har alle de tre tingene rammet «ABN Amro One». Skipperen valgte en annen kursen enn de andre båtene i følget og seilte mer mot nord. Dèt var ikke særlig lurt og båten tapte fire verdifulle nautiske mil av sin da 11 nm store ledelse.

- Etter en stund hørte vi en rar lyd fra den hydrauliske pumpa som styrer svingkjølen.

Oljehuset viste seg å være tomt, sier Mike Sanderson.

Takket være et vellykket møte i Melbourne, der alle båtenes mannskap delte sine svingkjølkunnskaper, visste Mike Sandersons menn hvordan feilen skulle fikses.

TØFT DØGN TIL HAVS: ABN Amro One kolliderte med en hval, Brasil1 kom seg såvidt unna en annen hval. Turen over Atlanterhavet er dramatisk i Volvo Ocean Race. Foto: Oskar Kihlborg/ Volvo Ocean Race
TØFT DØGN TIL HAVS: ABN Amro One kolliderte med en hval, Brasil1 kom seg såvidt unna en annen hval. Turen over Atlanterhavet er dramatisk i Volvo Ocean Race. Foto: Oskar Kihlborg/ Volvo Ocean Race Vis mer

Når båten kommer til Portsmouth må ekspertene i teamet finne ut hva som egentlig skjedde med kjølsystemet og hvordan de kan unngå lignende feil i fremtiden.

Kollisjonen

Da vi akkurat hadde fått opp farta på båten igjen, kolliderte vi med en hval som delvis havnet oppå siden av båtdekket. Heldigvis hadde vi bare 12 knops fart på båten da kollisjonen skjedde, og vi har heller ikke funnet noe blodspor, så forhåpentligvis klarte også hvalen seg bra. Hvalen snudde rundt og slo med halen før den forsvant i dypet, forteller Sanderson om «marerittdøgnet».

Det gikk verre med båten «Black Betty» som «ABN Amro One» også kalles.

Båten fikk mange store sprekker i skroget rundt senkekjølen og selve senkekjølen måtte byttes ut med en de hadde i reserve ombord.

Da båtene var i Rio de Janeiro ble Mike Sanderson gang på gang bedt om på bekrefte at «ABN Amro One» hadde sammenlagtgullet i lomma.

Men Mike Sanderson nektet. Dèt er han glad for nå:

- Kanskje etter at dere har lest dette så skjønner dere bedre at man ikke kan være for sikker før alt er unnagjort, sier Mike Sanderson.

Stillingen akkurat nå:

ABN Amro One har 2194 nm igjen til Portsmouth

Ericsson + 19

Brasil1 + 24

Pirates + 41

ABN Amro Two + 56

Brunel + 71

Movistar + 110

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling