Adidas vil gi seks milliarder for å lage Uniteds drakter

Fortsatt populære blant sponsorene.

NY SJEF: Louis van Gaal får trolig solide summer til å bygge et slagkraftig Manchester United-lag. Foto: Sergio Moraes / Reuters / NTB Scanpix
NY SJEF: Louis van Gaal får trolig solide summer til å bygge et slagkraftig Manchester United-lag. Foto: Sergio Moraes / Reuters / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

En svak sesong har ikke ødelagt Manchester Uniteds kommersielle posisjon.

Adidas skal være villig til å betale 6,34 milliarder kroner for en tiårsavtale med storklubben.

Nylig ble det kjent at Nike gir seg som Uniteds offisielle utstyrsprodusent i 2015, men klubben sliter ikke med markedsføringen.

Avtalen med bilprodusenten Chevrolet og en angivelig kontrakt med Adidas som på det nærmeste skal være klar for signering, bidrar i stor grad til at den nye manageren Louis van Gaal får penger til å gjenoppbygge mesterlaget fra 2013.

Det var ventet at forhandlingene med en ny utstyrsprodusent ville bli utfordrende for klubben som ble nummer sju i Premier League forrige sesong. Men der Nike mente at prisen var blitt for høy og nektet å forlenge kontrakten, er Adidas av en annen oppfatning.

Selskapet skal være villig til å betale 634 millioner kroner årlig (60 millioner pund) for å bli Uniteds utstyrsleverandør de neste ti årene. Til sammenligning er den nåværende Nike-avtalen verdt 400 millioner kroner per sesong, inkludert inntekter fra salg av trøyer og andre produkter til fotballfans verden over.

- Merkevarer handler om historien og løftet om at den vil fortsette. Det har vært mye spenning rundt framtiden etter den mislykkede «overleveringen» til (David) Moyes. Det viser at United som merkevare er større enn én avgjørelse eller ett individ, sier økonomieksperten Peter Walshe i markedsføringsselskapet Millward Brown.

(NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer