Advares mot å leke Beckham

For reklameguru Ingebrigt Steen Jensen blir Morten Gamst Pedersen patetisk i forsøket på å leke David Beckham. Han advarer tenåringsidolet Per Ciljan Skjelbred mot å gå i samme fella.

Per Ciljan Skjelbred (18) og David Beckham (30) spiller på ulike planeter. Uten sammenlikning for øvrig har Rosenborgs nye profil karrieremessige fellestrekk med verdens desidert mest profilerte fotballspiller.

 Begge debuterte for klubblaget (Manchester United/RBK) det året de fylte 17.

 Begge debuterte i Champions League som 18-åringer, og scoret i debutkampen.

 David Beckham har gått fra å være ungpikeidol til å være svigermors drøm, homseidol, påstått notorisk utro og tilbake til å være svigermors drøm igjen. Skjelbred er fortsatt bare ungpikeidol, men det har han klart på rekordtid.

 Beckham debuterte for England borte mot Moldova 21 år gammel i 1996. Fortsetter Skjelbred som nå, kan debuten for Norge komme før han fyller 19 - for øvrig ei uke etter at VM starter i Tyskland...

 Begge har høy kremtopp-faktor som flotte fyrer. De er heller ikke helt ulike.

Ler seg ihjel

Men der stopper all likhet, mener Ingebrigt Steen Jensen. Han avviser kategorisk at Skjelbred hverken kan eller bør prøve å bli en norsk David Beckham.

 LITT LIKE, MEN: Både David Beckham og Per Ciljan Skjelbred debuterte på klubblaget det året de fylte 17, og scoret i debutkampen i Champions League da de var 18. -  Men Skjelbred skal ha fokus på én ting, nemlig å bli god i fotball, råder reklameguru Ingebrigt Steen Jensen. Foto: Reuters/Scanpix
LITT LIKE, MEN: Både David Beckham og Per Ciljan Skjelbred debuterte på klubblaget det året de fylte 17, og scoret i debutkampen i Champions League da de var 18. - Men Skjelbred skal ha fokus på én ting, nemlig å bli god i fotball, råder reklameguru Ingebrigt Steen Jensen. Foto: Reuters/Scanpix Vis mer

-  Det blir veldig feil å se etter paralleller mellom Skjelbred og Beckham. Skjelbred skal ha fokus på én ting, nemlig å bli god i fotball. Han er en blid gutt som ser bra ut, men slike er det mange av i norsk fotball, sier Steen Jensen - og ramser opp:

-  Per Ciljan Skjelbred får stille seg ved siden av Kristofer Hæstad, Christian Grindheim og Henning Hauger (Stabæk, journ.anm), sier reklameguruen og Stabæk-sjefen til Dagbladet.

Steen Jensen har sterke synspunkt på hvordan enkeltspillere i den litt eldre generasjonen prøver å vise seg fram. Han advarer de yngre gutta mot å ta etter:

-  Det blir bare utrolig patetiske forsøk når Morten Gamst Pedersen og hans likemenn leker Beckham ved å prøve å se kule ut med klær og vise seg fram med håret. Det er til å le seg ihjel av når de prøver å være trendikoner og stilløver, sier Steen Jensen.

Lite å tjene

Steen Jensen mener at nordmenn har et feil inntrykk av attraktiviteten til fotballspillerne på det kommersielle markedet:

-  Det norske reklamemarkedet for fotballspillere er mye mindre enn folk tror. Jeg har holdt på i denne bransjen i 20 år, og det er fint lite utover litt reklame for fotballsko og sponsorer for Fotballforbundet.

Steen Jensen presiserer at det er viktig for klubbene å bygge opp rundt gutta som opplever idoldykring.

-  Nils Arne Eggen har sagt at det var to ting som var viktig da Rosenborg bygde seg opp på slutten av 80-tallet og inn i 90-tallet. Det ene var Rosenborg-sangen. Det andre var Mini. Det å ha en profil er gull verdt og helt topp for alle klubber. Det gjør at publikum og eventuelle sponsorer identifiserer seg til klubben.

Gutteaktig sjarm

Kjetil Try er også blant reklamenestorene i Norge. Han tror at Per Ciljan Skjelbreds popularitet først og fremst skyldes ferdigheter på banen.

-  Dessuten har han en gutteaktig sjarmerende stil på banen og er entusiastisk og åpen utenfor banen.

Men Kjetil Try tror ikke det er mulig å bli skikkelig fotballstjerne i Norge før du får deg arbeid i utlandet.

-  Vi nordmenn er glad i de som lykkes ute. Og Per Ciljan Skjelbred har blitt så god allerede som 18-åring. Sånn sett er han et unikt tilfelle. Om to-tre år spiller han helt sikkert for en av de beste klubbene i Europa.

Try deler synet til Ingebrigt Steen Jensen på landslagsgutta som er litt eldre.

-  Noen av dem legger lista litt høyt for seg sjøl. Da må de levere på banen også. De opplever seg sjøl som idoler og stjerner. Du bør være god om du skal gå med et halvt kilo gull, kjøre Ferrari eller ha striper i håret. Da ser det bare enda dummere ut om de ikke lykkes på banen, sier han.

-  Lær av Gamsten

Paal Tarjei Aasheim er også vellykket reklamemann. Han tar Gamsten i forsvar:

-  Jeg følger ikke så mye med på fotball, bortsett fra Tufte IL, men fotballspillere må få lov til å kle seg som de vil. Det kan jo hende at de bare liker å kle seg opp, og har råd til det. Og flere norske menn, for ikke å snakke om norske fotballspillere, har litt å lære her, sier Aasheim.

Men heller ikke han mener at dette er måten å vinne seg venner i jantelandet Norge:

-  Om hensikten er å bli mest populær, så er nok ikke dette riktig måte å gjøre det på i Norge, sier han.

PS: RBK-trener Per-Mathias Høgmo mener at Per Ciljan Skjelbred har beina så bunnsolid plantet i jorda at han tåler så mye skryt som helst uten å miste bakkekontakten.

KRITISK: Ingebrigt Steen Jensen.
FIN PÅ HÅRET: Morten Gamst Pedersen.
ADVARES: Lille-Per er ikke så veldig lik Beckham, mener Steen Jensen.