TACO: Rosenborg serverer taco, men ikke gratis. Dette gjør en håndfull Tippeliga-klubber for å få folk på kamp.
Foto: Ned Alley / NTB scanpix
TACO: Rosenborg serverer taco, men ikke gratis. Dette gjør en håndfull Tippeliga-klubber for å få folk på kamp. Foto: Ned Alley / NTB scanpixVis mer

Allsvenskan-klubb innførte gratis taco. Dette gjør Tippeliga-klubbene for å få folk på kamp

Tiltak rettet mot barn og unge.

(Dagbladet): - Taco? Er du sikker på at du ikke har hørt feil, og at de er garantert tak over hodet? ler Lars Hjorth, daglig leder i Stabæk, til Dagbladet.

Før helgen kunne Aftonbladet melde at Allsvenskan-klubben AIK innfører gratis taco ved billettkjøp for barn og unge. I den forbindelse har Dagbladet forhørt seg med et knippe Tippeliga-klubber om hvilke tiltak de gjør for å få folk på kamp.

Overraskelse Stabæk tar imot Haugesund på Nadderud i årets seriestart. Bærumsklubben har budsjettert med et litt større tilskuerantall enn i fjor, og håper å dra 3 800 tilskuere i snitt.

- Vi jobber med litt forskjellige ting for å få folk på kamp, men fasilitetene på Nadderud er ikke like bra som diverse andre stadioner, og det setter litt begrensninger. Vi jobber med familieprofiler, sier Hjorth til Dagbladet.

Men, han kan avsløre at det vil komme en overraskelse for barna som tar turen til Nadderud 2. påskedag.

Det virker tilsynelatende som om forslaget om taco som et virkemiddel, ikke har vært på bordet hos mange Tippeliga-klubber. De fleste tiltakene dreier seg om ting rundt sesongkort. Men mange klubber kjører kampanjer rettet mot barn og unge.

Serverer taco En av klubbene Dagbladet har forhørt seg med, har faktisk taco på menyen, om ikke gratis.

- Vi har en familierestaurant som serverer taco, men den er ikke gratis. Det er en veldig familievennlig pris. Jeg tror fotballproduktet er så godt at vi kødder med egen merkevare hvis vi gir ting gratis, sier Tove Moe Dyrhaug, daglig leder og arrangementssjef i Rosenborg.

Trondheimsklubben serieåpner mot Aalesund hjemme på Lerkendal. Der skal først og fremst Odd Iversen, som gikk bort i vinter, hylles. Det markeres med ett minutts stillhet, og Åge Aleksandersen spiller.

I tillegg kommer Petter Northug, som ble vinterens ubestridte VM-konge, for å vise fram medaljene. Ellers har Rosenborg flere tiltak de gjør for å få folk på kamp.

- Vi har en familietribune og supporter-pub, i tillegg til at vi jobber mye ut mot kommunene. Det er et prosjekt som heter «Trøndelag på kamp», som innebærer mye forskjellig. Man kan for eksempel møte spillerne etter kamp og ta selfies, sier Dyrhaug.

Dette gjør Tippeliga-klubbene Her en håndfull andre Tippeliga-klubber Dagbladet har tatt kontakt med, og hvilke tiltak de gjør for å trekke tilskuere.

Mjøndalen:
- Vi har mange tiltak gjennom sesongen når det gjelder det, oftest rettet mot barn og unge. Vi kjører gratiskampanjer, der man får gratis billetter, og lokale blir invitert på kamp. Det hender seg også at vi gjør en hyggelig greie for skoler i området. Utover det, så er det ikke så mange ting. Vi synes prisnivået er akseptabelt som det er, sier sports-og administrasjonssjef Kenneth W. Karlsen.

Vålerenga:
- Det er mange ting som vurderes hele tiden, og mye har vært diskutert og prøvd ut. Det gjelder for eksempel kampanjer rundt sesongkort-salg. Vi har gjort noen valg denne sesongen, og inn mot første kamp, for eksempel, har hovedsponsor DNB gitt sine kunder et spesialtilbud på billettkjøp, sier daglig leder Stig-Ove Sandnes.

Tromsø:
- Vi har gratis inngang for alle under 16 år så lenge de er med voksne. Vi håper på mange barn og unge på stadion i år. Vi har også gjort avtaler med butikker før kamp, så man kan handle både melk, mat og billetter. Det er et tiltak vi begynner med på lørdag, så det blir spennende å se. Forhåpentligvis er det ikke en person i Tromsø som ikke vet at det er kamp på mandag, sier Ulf Johansen, administerende direktør.

Sandefjord:
- Vi tilbyr ikke noe gratis, men vi har en kampanje på at dersom man er fire på kamp, får man halv pris. Altså at fire går sammen på kamp. Ellers har vi ganske billige barnebilletter, sier dalig leder Per Ketil Berg.